کاربران فعال

تعریف کاربران فعال (Active Users)

یک کاربر فعال کاربری است که در یک بازه زمانی خاص با یک اپلیکیشن و یا سایت در ارتباط است. این معیار به توسعه دهندگان اپلیکیشن و وب و بازاریابان دید قابل توجهی درباره رشد، تعامل(Engagement) و چسبندگی کاربر (User Stickiness)  کسب و کار خود می دهد.

بازه های اندازه گیری رایج برای یک کاربر فعال

سه تعریف رایج  کاربر فعال وجود دارد:

کاربر فعال روزانه (DAU): کاربر فعال روزانه کسی است که در یک روز خاص (مانند 1 خرداد ) با یک کسب و کار تعامل دارد.

کاربر فعال هفتگی (WAU): کاربر فعال هفتگی کسی است که در طول هفت روز (مانند 1 تا 7 خرداد) با یک  کسب وکار تعامل دارد.

کاربر فعال ماهانه (MAU): کاربر فعال ماهانه کسی است که در طول 30 روز (مانند 1 تا 31 خرداد) با یک  کسب  و کار تعامل دارد.

ارزش هر بازه اندازه گیری بستگی به نوع کسب و کار دارد. در حالی که حفظ تعداد مناسبی از کاربران فعال روزانه مفید است، برنامه ای که بر اساس استفاده فصلی یا گاه به گاه است، مانند اَپ رزرو هتل در لحظه آخر یا اَپ بانکی، ممکن است بیشتر روی کاربران فعال ماهانه تاکید داشته باشد.کاربران فعال ماهانه یک معیار مهم برای بسیاری از کسب و کارها است زیرا نشان دهنده نرخ حفظ مشتری مناسب است.

کاربران فعال روزانه و کاربران فعال ماهانه معمولاً پرکاربردترین معیار هستند و می توانند برای محاسبه چسبندگی یک کسب و کار استفاده شوند. چسبندگی نشان می دهد چقدر کاربران به کسب و کار بازگشت می کنند. به عنوان مثال، اگر 500 کاربر فعال ماهانه داشته باشید و 50 نفر از این کاربران هر روز با محصول تعامل داشته باشند، آنگاه برنامه شما چسبندگی  10٪ دارد.این بدان معنی است که 10% از کاربران فعال روزانه شما به کاربران فعال ماهانه تبدیل می شوند.

چه تفاوتی بین کاربران و کاربران فعال وجود دارد؟

در طول بازه انتخاب شده، کاربران فعال با شمارش هر کاربر به صورت منحصر به فرد محاسبه می شوند. بنابراین، اگر یک کاربر تنها در یک روز چند بار فعال باشد، فقط به عنوان یک کاربر فعال شمرده می شود.با این حال، یک اَپ همچنین کاربران غیرفعال یا کاربرانی که اَپ را نصب کرده اند اما در طول بازه انتخاب شده استفاده نکرده اند، خواهد داشت. این کاربران بنابراین به عنوان کاربران فعال شمرده نمی شوند، اما ممکن است در طول یک بازه زمانی در آینده با کمک کمپین های بازاریابی مجدداً از محصولات یا خدمات بازدید کنند.

 چرا کاربران فعال مهم هستند؟

از دیدگاه تجاری، کاربران فعال به دلیل قابلیت تولید درآمد مهم هستند. یک کسب وکار  به کاربران فعال نیاز دارد تا بقا کند، بنابراین تعداد مناسبی از کاربران فعال نشانه مثبتی است. محاسبه تعداد کاربران فعال یک برنامه در طول زمان همچنین می تواند به ارزیابی کارایی کمپین های بازاریابی کمک کند. افزایش ناگهانی در تعداد کاربران فعال که با یک پوش نوتیفیکیشن در یک روز خاص یا یک پیشنهاد تخفیف هفتگی مرتبط می باشد ، می تواند با کمپین های مشابه برای ارزیابی عملکرد مقایسه شود.

شناختن تعداد کاربران فعال همچنین برای محاسبه معیارهای کلیدی ضروری است. ارقامی مانند نرخ حفظ مشتری بستگی به این دارد که آیا کاربران در طول یک دوره زمانی فعال می مانند و معیارهایی مانند ارزش عمرمشتری (LTV) نمی توانند بدون نرخ حفظ مشتری محاسبه شوند. به طور خلاصه، تعداد کاربران فعال هم به عنوان یک راه برای بررسی وضعیت کلی یک کسب و کار  و هم به عنوان یک گام اول برای محاسبه معیارهای عمیق تر و اطلاعاتی بیشتر در طول زمان عمل می کند.

جمع بندی

به تنهایی، تعداد کاربران فعال نشانگرهای ساده ای از سلامت یک کسب وکار هستند.  شناخت کاربران فعال روزانه، هفتگی و ماهانه در یک دوره زمانی خاص و در طول زمان، شاخصی از عملکرد کسب وکار را به شما نشان می دهد. با این حال، برای استفاده حداکثری از این ارقام، بازاریابان و تبلیغ‌ کنندگان باید تک تک کاربران فعال را با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌ شده از طریق پایگاه داده‌ها بررسی کنند. هزینه های درون برنامه ای، تعداد سشن ها، رفتار کاربر و سایر معیارها باید با هم ترکیب شوند تا مشخص شود آیا کاربران فعال واقعاً ارزش ارائه می دهند یا خیر.