نرخ کلیک (Click Through Rate) نسبت کلیکها به نمایشها در یک کمپین تبلیغاتی است. CTR ها با تقسیم تعداد کلیکها در یک کمپین تبلیغاتی بر تعداد کل نمایشها محاسبه میشوند و سپس نتیجه حاصل را به صورت درصدی بیان میکنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی راهاندازی کند که 10000 نمایش داشته باشد و 500 کلیک به صفحه داشته باشد، نرخ کلیک (CTR) آن کمپین 5٪ خواهد بود.
نرخ کلیک راهی ارزشمند برای درک عملکرد تبلیغات است. با قرار دادن نرخ کلیک یک کمپین در زمینه سایر کمپینها، امکان مقایسه عملکرد کمپین فراهم میشود.این کار به چندین روش قابل انجام است. نرخ کلیک میتواند برای مقایسه عملکرد مشابه خلاقیت تبلیغاتی در تست A/B استفاده شود و به شناسایی اینکه آیا ویژگیهای خلاقیت خاصی باعث افزایش تعاملات میشود یا خیر کمک کند. نرخ کلیکها میتوانند برای مقایسه عملکرد کانالهای تبلیغاتی مختلف استفاده شوند.
مقایسه نرخ کلیک برای بنرها، رپورتاژ، ویدیو و سایر انواع کمپینها به تبلیغکننده امکان میدهد تا اثربخشی آنها را معلوم کند و به تعیین محل سرمایهگذاری اصلی در عملکرد تبلیغات کمک کند. نرخ کلیک همچنین میتواند به رصد رفتار کاربران در قیف فروش به طور گسترده کمک کند تا کیفیت کاربر بررسی شود. با ارتباط دادن عملکرد کمپین به رفتار درون اپلیکیشن یا سایت ، یک تبلیغکننده میتواند بفهمد آیا نرخ کلیک بالا الزاماً منجر به افزایش ارزش مشتری شده است یا خیر. این میتواند به تبلیغکنندگانی که تمایل به استفاده از کانالهایی با نرخ کلیک بالا دارند کمک کند تا تشخیص دهند که آیا آنها ترافیک با کیفیت بالا ارائه میدهند یا فقط حجم بالایی از کاربران و بر اساس آن سرمایهگذاری تبلیغاتی را تنظیم کنند.
توجه کنید که در برخی موارد، نرخ کلیک بالا همیشه با نرخ تبدیل (conversion rate) مطابقت ندارد، بنابراین تعریف KPI های خود مهم است. به عنوان مثال، فرض کنید یک سایت فروش اینترنتی دارید و مهمترین تبدیل شما رویداد خرید است. ممکن است در آنالیزهای خود مشاهده کنید که شبکه A نرخ کلیک 10٪ دارد در حالی که شبکه B فقط نرخ کلیک 7٪ دارد. با این حال، شبکه A نرخ تبدیل 5٪ داشته و شبکه B نرخ تبدیل 20٪ داشته باشد. در این مورد، شبکه B با وجود نرخ کلیک پایینتر، بازدهی بهتری دارد.
نرخ کلیک یک کمپین تبلیغاتی به تنهایی چیزی را نشان نمیدهد. به تنهایی، نرخ کلیک به تبلیغکنندگان درباره اینکه چگونه خلاقیت، کانال، کیفیت کاربر و سایر عوامل (مانند زمان تبلیغ) عملکرد را تحت تأثیر قرار میدهند، هیچ اطلاعاتی نمیدهد.مهم است که نرخ کلیکها را با نگاه به مجموعه دادههای گستردهتر مقایسه کنیم. مقایسه چندین کمپین در چندین کانال به تبلیغکننده کمک میکند تا درک بهتری از نرخ کلیک “خوب” یا “بد” به دست آورد و از اتخاذ تصمیمات بر اساس شواهد محدود جلوگیری کند.