تحلیل کوهورت

کوهورت چیست؟

در بازاریابی ، یک کوهورت مجموعه ای از مشتریان است که به دلیل یک شناسه مشترک با هم گروه بندی شده‌اند. تا زمانی که یک شاخص مشترک وجود داشته باشد، یک کوهورت می‌تواند هر چیزی باشد:  از مشتریان در یک مکان جغرافیایی خاص تا مشتریانی که در یک دوره زمانی مشابه  کالا  یا خدماتی را خرید کرده اند.

 چرا کوهورت ها مهم هستند؟

کوهورت ها برای اینکه به بازاریابان امکان مقایسه داده‌ها را با استفاده از شاخص‌های مهم در یک زمینه خاص بدهند طراحی شده‌اند. با این حال، همچنین می‌توانید با استفاده از کوهورت ها کارهای زیادی انجام دهید که آنالیز کوهورت را به عنوان بخشی اساسی از بازاریابی تثبیت می‌کند. وقتی که یک کاربر یک اپلیکیشن را نصب  می کند، یا در سایت شما ثپت نام انجام میدهد  دارای یک طول عمر مشارکت است که روندی را که می‌توانید تغییر دهید بیان می‌کند. مشکل این است که با یک پایگاه کاربرانی که به طور مداوم تغییر می‌کند، تغییراتی که ایجاد می‌کنید ممکن است قابل مشاهده نباشد.

 برای دیدن وضعیت واضحی از اینکه تغییرات شما چه تأثیری داشته‌اند، باید بتوانید به همان گروه کاربران در طول زمان نگاه کنید. علاوه بر این، نرخ مشارکت (Engagement Rate) نه تنها بین کاربران مختلف بلکه بین مراحل مختلف طول عمر کاربران شما نیز متفاوت است. بنابراین بهینه‌سازی بر روی برخی از گروه‌ها کار می‌کند اما برخی دیگر نه، و کوهورت ها به شما این امکان را می‌دهند که  بفهمید بهینه‌سازی‌های شما کجا کارساز بوده اند.

 تحلیل کوهورت چیست؟

تعریف تحلیل کوهورت (Cohort Analysis) یک روشی برای تقسیم کاربران از یک دوره زمانی خاص به منظور اندازه ‌گیری شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) است. تجزیه و تحلیل کوهورت می‌تواند به این ترتیب کمک کند که نرخ خروج کاربران (churn rate) را کاهش دهد و یا درآمد متوسط برای هر کاربر (ARPU) را افزایش دهد. آنالیز کوهورت همچنین می‌تواند ابهامی که ممکن است از بهبودها و کمپین‌های همزمان به وجود آید را برطرف کند، بنابراین شما می‌توانید دید واضحی از آنچه که نتایج بهتری را به همراه دارد و کدام کانال‌ها ارزش سرمایه‌گذاری شما را دارند، بدست آورید.

 سه نوع تحلیل کوهورت

بازاریابان امروزی از سه نوع رایج ‌ترین کوهورت  برای تحلیل کردن  کوهورتی از کاربران یا مشتریان خود استفاده می‌کنند.

کوهورت های جذب کاربر: بر اساس تاریخ نصب اپلیکیشن و یا ثپت نام در سایت  و منبع کانال گروه‌ بندی می‌شوند.

کوهورت های جمعیتشناختی: بر اساس ویژگی‌های سن، منطقه، جنسیت و غیره گروه ‌بندی می‌شوند.

کوهورت های رفتاری: بر اساس اقدامات و رفتارهای درون برنامه ‌ای (داخل اپلیکیشن یا سایت)  گروه ‌بندی می‌شوند.

تفاوت کوهورت و بخش بندی مشتریان

بخش بندی مشتریان (customer segmentation)، عمل گروه ‌بندی مشتریان شما بر اساس ویژگی‌های مشترک مانند جمعیت‌شناختی یا رفتارها است. با این حال، در بازاریابی کوهورت ،علاوه بر ویژگی مشترک  یک دوره زمانی نیز  باید در نظر گرفته شود.

 به عنوان مثال، یک سایت فروش اینترنتی می‌تواند یک مخاطب برای یک پیام بازاریابی به صورت زیر ایجاد کند:

 بخش: زنانی که در تهران زندگی می‌کنند.

 کوهورت: کاربران سایت مستقر در تهران که در 30 روز گذشته از سایت خرید کرده‌اند.

ارتقاء یک بخش به یک کوهورت در بازاریابی می‌تواند به شخصی‌سازی پیام‌ها کمک کند.