نرخ تبدیل (Conversion Rate) نسبت درصدی کاربرانی را که یک عمل مطلوب را انجام دادهاند، ثبت میکند. نرخ تبدیل با تقسیم تعداد کل کاربرانی که “تبدیل” میشوند (به عنوان مثال، با کلیک بر روی یک تبلیغ) بر اندازه کلی مخاطبان و تبدیل آن عدد به درصد محاسبه میشود.
نرخ تبدیل با تقسیم تعداد کل کاربرانی که یک عمل را انجام دادهاند بر اندازه کلی مخاطبانی که به آن تبلیغ معرفی شدهاند، سپس ضرب آن را در ۱۰۰ محاسبه می شود. به عنوان مثال، یک تبلیغ کننده با مخاطبانی به تعداد ۲۰٬۰۰۰ نفر یک کمپین را اجرا میکند. از آن گروه، ۸۰۰ نفر بر روی تبلیغ کلیک کردند (یعنی تبدیل شدند). برای محاسبه این مثال، ۸۰۰ را بر ۲۰٬۰۰۰ تقسیم کرده و عدد ۰.۰۴ یا ۴٪ نرخ تبدیل را دریافت میکنیم.
نرخ تبدیل روشی موثر برای مقایسه و تقابل عملکرد چندین کانال تبلیغاتی است. همانند مثال قبل ، نرخ تبدیل به ویژه در هنگام انجام جذب مشتریان مهم است زیرا میتواند موفقیت هر کمپین را اندازه گیری کند. همچنین میتوانند برای تعیین بازده سرمایه (ROI) مورد انتظار در هنگام مقیاس بندی یک کمپین استفاده شوند.
نرخ تبدیل نباید همیشه به کلیکها ارجاع داده شود بلکه میتواند به رویدادهای تبدیل در پایین قیف فروش نیز ارجاع شود. به عنوان مثال، ممکن است درصدی از کاربرانی که به نصب یک اپلیکیشن پرداخته اند یا یک عمل درون برنامه را تکمیل کردهاند، محاسبه شود. این برای تبلیغ گران و بازاریابان مهم است زیرا به آنها کمک میکند تا مشتریان ارزشمند را شناسایی کنند. این اطلاعات سپس به قیف فروش برگردانده میشود تا در هدف گیری مشتریان و بهینه سازی عملکرد کمپین کمک کند.
در صورت استفاده صحیح، تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل میتواند نشان دهد که کدام کانالها برای تبلیغ یک اپ یا سایت خاص بیشترین تأثیر را دارند و به تبلیغ گر کمک میکند تا اثربخشی تبلیغ خود را تعیین کرده و از آن برای راهنمایی در تصمیمات استراتژیک استفاده کند. اگر دادههای شما نشان دهد که نرخ تبدیل کمتر از انتظار است، میتوانند همچنین برای شناسایی مشکلاتی در تجربه کاربری (به عنوان مثال، وقتی کاربران مشکلاتی در ورود دارند) و برجسته کردن سایر زمینههای بهبود استفاده شوند.
نرخ تبدیل یکتایی وجود ندارد که بتواند موفقیت را در صنعت تبلیغات تعریف کند، اما تحقیقات درباره بنچمارک های صنعت تبلیغات و نرخ تبدیل مورد انتظار در بازاریابی عمودی (vertical markets) میتواند کمک کند. شما میتوانید از این تحقیقات برای مقایسه این اعداد با عملکرد کمپینهای تبلیغاتی داخلی خود در مسیر انتخاب کانالها و تبلیغکنندگان استفاده کنید.