نرخ تکمیل (Fill Rate) یا نرخ انجام سفارش یک معیار است که بازاریابان برای اندازه گیری عملکرد یک شبکه تبلیغاتی در پر کردن درخواستهای تبلیغاتی خود استفاده میکنند. در اصل، نرخ تکمیل تبلیغات که به آن درصد وجود تبلیغ نیز گفته میشود شاخصی است که نشان میدهد چند واحد تبلیغاتی شما در یک تبلیغ به ازای تمام درخواستهای تبلیغاتی که به سرور تبلیغاتی ارسال شدهاند، به نمایش گذاشته می شود. با استفاده از این معیار، بازاریابان میتوانند تشخیص دهند که آیا یک شبکه تبلیغاتی تبلیغات خود را با نرخ بالا به کاربر نشان میدهد که باید منجر به درآمد بیشتری از تبلیغات شود.
شبکههای تبلیغاتی : موجودی تبلیغاتی را بر اساس معیارهای سمت تقاضا، جمعآوری، مرتب سازی و مجدداً به فروش می رسانند.
انتشاردهندگان تبلیغاتی : فضای تبلیغاتی خود را در اپ یا وب سایت خود به توسعهدهندگان اپ یا آژانسهای تبلیغاتی میفروشند.
صرافیهای تبلیغاتی : به عنوان واسطه بین پلتفرمهای سمت عرضه و تقاضا عمل میکنند و مکانی را فراهم میکنند که میتوان موجودی تبلیغاتی را خریداری کرد.
احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که در یک بازی بخواهید ویدیویی ببینید و جایزه بگیرید اما با زدن دکمه تماشای ویدیو با این پیام مواجه شوید که در حال حاضر ویدیویی برای نمایش وجود ندارد. تکرار این اتفاق برای کاربران شما دو تا پیامد منفی دارد اول اینکه درآمد شما کم می شود و دوم اینکه به تجربه کاربری شما آسیب میزند. شبکه های تبلیغاتی شاخصی به نام فیل ریت دارند این شاخص نشان دهنده این است که از هر صد درخواستی که برای تماشای ویدیو سمت شبکه تبلیغاتی می آید چه تعداد به نمایش موفق ویدیو تبدیل می شود. هرچه شاخص فیل ریت یا درصد وجود تبلیغ بالاتر باشد یعنی توسعه دهنده درآمد بیشتری خواهد داشت .
برای روشن تر شدن این موضوع فرض کنید یک شبکه تبلیغاتی به ازای هر نمایش کامل 50 تومان می پردازد اما فقط دو کمپین تبلیغاتی فعال دارد ولی شبکه تبلیغاتی دیگری به ازای هر نمایش کامل 20 تومان می پردازد اما 15 تا کمپین تبلیغاتی فعال دارد. در واقع در حالت اول از هر کاربر فعال اپلیکیشن می توان 100 تومان کسب درآمد داشت در حالی که در حالت دوم 300 تومان درآمد حاصل میشود.
بنابر این درصد وجود تبلیغ بالاتر و داشتن کمپین های تبلیغاتی بیشتر در یک شبکه تبلیغاتی باعث افزایش درآمد ناشر می شود از طرفی اگر شبکه تبلیغاتی تعداد کمپین های فعال بیشتری دارد یعنی در بازار معتبرتر است و در بلند مدت همراه بهتری برای کسب درآمد می باشد.
برای محاسبه نرخ تکمیل تبلیغات، به سادگی تعداد کل نمایشهای تبلیغاتی یا تبلیغات سرو شده را تقسیم بر تعداد کل درخواستهای تبلیغاتی از یک شبکه تبلیغاتی کنید و در 100 ضرب کنید.
100 × (تعداد کل درخواست های تبلیغاتی / تعداد کل نمایش های تبلیغاتی) = فرمول نرخ پر کردن تبلیغات
برای مثال، اگر یک اپلیکیشن در یک ساعت هزار درخواست نمایش تبلیغ به کاربرانش را به شبکه تبلیغاتی ارسال کند اما شبکه تبلیغاتی فقط بتواند ۵۰۰ تبلیغ را برای نمایش به اپلیکیشن بفرستند، نرخ تکمیل تبلیغ یا درصد وجود تبلیغ ۵۰ درصد خواهد بود.
در حالی که نرخ تکمیل ایده آل 100٪ است، اما به دست آوردن آن غیرممکن است زیرا هر انتشاردهنده تبلیغاتی، تبلیغات را از موجودی تبلیغاتی خود که بهترین مناسبت را برای مخاطبان هدف خود دارد، انتخاب میکند و هر تبلیغی که یک انتشاردهنده دریافت میکند، لزوما تبلیغ مرتبط نیست. علاوه بر این، خطاهای فنی، زمان بارگذاری طولانی و عدم سازگاری تبلیغات منجر به تأثیر منفی بر روی نرخ تکمیل دارند و باید مدنظر قرار گیرند. توجه کنید که میانگین نرخ تکمیل تبلیغات برای بیشتر شبکههای تبلیغاتی 20-30٪ است، اما تبلیغ کنندگان باید نرخی بالاتر از 85٪ راهدف بگیرند.
بیایید بررسی کنیم چگونه میتوانیم نرخ تکمیل تبلیغات را افزایش دهیم:
تخمین زده شده است که تقلب تبلیغاتی به صنعت تبلیغات 100 میلیارد دلار آسیب میزند و اگر شما تقلب را در نظر نگیرید ، بودجه بازاریابی شما هم ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. برای کلیکها و نصبهای جعلی پرداخت نکنید. در نظر داشته باشید که از یک ردیابی تقلب استفاده کنید تا هر فعالیت تقلبی را قبل از پرداخت برای تبلیغ شما به شما اعلام کند. جلوگیری از تقلب تنها راهکاری است که با استفاده از آن تقلب تبلیغاتی را به صورت پیشگیرانه متوقف میکند.
برای اطمینان از رقابت پذیری تبلیغات شما، به شبکههای تبلیغاتی چندین اندازه تبلیغاتی برای سازگاری با دستگاههای مختلف کاربران ارائه دهید. اگر تبلیغ شما به درستی برای دستگاههای مختلف قالببندی نشده باشد، احتمال نمایش داده شدن تبلیغ شما کاهش مییابد.
علاوه بر اطمینان از ارائه اندازههای تبلیغاتی مناسب، سازگاری یک عامل ضروری برای تبلیغات شما است. ابتدا، اطمینان حاصل کنید که تبلیغ شما روی سیستم عاملهایی که هدف قرار داده اید می تواند نمایش داده شود. دوم، کانالی را که تبلیغ در آن مشاهده می شود مانند فیس بوک، گوگل، تیک تاک، اینستاگرام و غیره، را در نظر بگیرید و محدودیت های سازگاری هر کدام را محاسبه کنید. سوم، تبلیغ خود را بر اساس نوع تبلیغ تلفن همراه، چه تبلیغات رسانه ای غنی، تبلیغات بومی، تبلیغات ویدیویی یا تبلیغات بنری قالب بندی کنید.
از آمار جمعیتی گرفته تا موقعیت مکانی تا کپی تبلیغات و خلاقیتها، به تست A/B تبلیغات خود ادامه دهید تا آنها را برای بهترین نتایج بهینه کنید. این کمپین های بهبود یافته نه تنها مخاطبان را بهتر جذب می کنند، بلکه شانس بیشتری برای نمایش به مخاطبان خواهند داشت و در نتیجه میزان نرخ تکمیل آگهی شما را افزایش می دهند. همچنین از بازاریابی مفهومی (Contextual Marketing) استفاده کنید که در آن کاربران براساس جستجوهای اخیرشان و رفتارهایشان در اینترنت هدف تبلیغات قرار میگیرند، زیرا این روش تبلیغ را با محیط کاربر مطابقت می دهد.
بسیاری از بازاریابان این اشتباه را مرتکب می شوند که روی یک کمپین بزرگنمایی می کنند و فراموش می کنند که سایر مراحل در سفر کاربر (user journey) می تواند بر کمپین تأثیر بگذارد. این مهم است که بازاریابان عوامل مختلفی را که منجر به بازگشت سرمایه (ROI) یک کمپین شده است، درک کنند. برای مثال، اگر از تبلیغات تلویزیون متصل (CTV) استفاده میکنید، آیا این تبلیغات بر کمپینهای کانالهای دیگر تأثیر میگذارد (همانطور که معمولاً تاثیر می گذارند)؟
با مجموعه ابزار های اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بازار های تبلیغاتی ، بازاریابان علاوه بر تجزیه و تحلیل دقیق و جلوگیری از تقلب در زمان واقعی، در مورد عوامل متعددی که بر کمپین تأثیر میگذارند، دید کافی پیدا میکنند. با استفاده از این ابزارها ، بازاریابان میتوانند کمپینهای خود را برای هدف گیری بهتر مخاطبان، افزایش نرخ تکمیل تبلیغات و جذب کاربران بیشتر بهینه سازی کنند.