GTM یا Google Tag Manager یک نرم افزار رایگان از گوگل است که به بازاریابان اجازه می دهد تا تگ های بازاریابی را نصب، مدیریت و ذخیره کنند بدون اینکه در کد وب سایت یا کد اپلیکیشن تغییری ایجاد کنند. بازاریابان از این تگ ها برای تجزیه و تحلیل، بازاریابی مجدد و رهگیری تبدیل (conversion tracking) در سراسر وب سایت ها و اپ های موبایل خود استفاده می کنند.
اولین چیزی که باید درباره Google Tag Manager بفهمید این است که از سه عنصر تشکیل شده است : تگ های ردیابی گوگل، تریگرها و متغیرها.
تگ های بازاریابی : کد های کوچکی هستند یا پیکسل های ردیابی از ابزارهای شخص ثالث مانند کد ردیابی GA4، یا ردیاب های Hubspot .
تریگرها : تریگرها به GTM می گویند که کجا، کی، یا چگونه باید یک تگ را فعال کند یا صادر کند. مانند نمایش صفحه، ارسال فرم، زمان حضور در صفحه و کلیک های لینک.
متغیرها: متغیر ها اطلاعات اضافی مورد نیاز برای تگ و تریگر را اضافه می کنند تا کار کنند مانند URL صفحه، شناسه فرم و یا تنظیمات گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) .
بنابراین، بازاریابان می توانند به هر تگ و متغیری یک تریگر را اختصاص دهند. به این ترتیب، تگ منیجر شرایط لازم برای فعال کردن تگ را می فهمد. به عنوان مثال، یک کاربر وبسایت فروش اینترنتی می تواند بعد از گذراندن 10 ثانیه در صفحه نهایی کردن سبد خرید یک تگ صفحه را فعال کند. علاوه بر این، بازاریابان می توانند از تگ منیجر برای اهداف بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مانند تحت نظر گرفتن عمق اسکرول، نرخ برگشت جستجو (Bounce Rate) و تعامل استفاده کنند.
معیارهای برتری که بازاریابان از GTM برای نظارت استفاده می کنند شامل رویدادهای اینگیجمنت (Engagement events)، دانلودها، نرخ برگشت (Bounce Rate) ، زمان تماشای ویدئو و عمق اسکرول (Scroll depth) صفحه است.
گوگل تگ منیجر به بازاریابان اجازه می دهد تا تگ های مختلف را مدیریت کنند. کد ردیابی Google Analytics 4 یک تگ است که بازاریابان می توانند آن را به وب سایت ها یا برنامه های خود اضافه کنند تا به آنها در پیگیری ترافیک کمک کنند. به طور خلاصه، بازاریابان از تگ منیجر برای مشخص کردن اطلاعاتی که باید به گوگل آنالیتیکس ارسال شود، مانند نوع ردیابی، پارامترهای ردیابی رویداد، عملیاتی که توسط کاربر انجام شده است و غیره استفاده می کنند.
در گوگل تگ منیجر، بازاریابان نیاز به مخزن های سازمان یافته برای قرار دادن گروه های مختلف تگ های خود دارند. آنها این کار را از طریق یک کانتینر انجام می دهند. یک کانتینر GTM از چندین تگ وب یا تگ برنامه موبایل و مجموعه ای از قوانین برای این تگ ها تشکیل شده است.
گوگل تگ منیجر انواع کانتینر زیر را ارائه می دهد:
اپ های اندروید
اپ های iOS
وب سایت ها
صفحات موبایل شتاب دهنده (AMPs)
اجرای تگ منیجر در یک سرور
پس از نصب یک کانتینر GTM، می توانید تگ ها را اضافه کنید، تأیید کنید که آنها کار می کنند و آنها را منتشر کنید.
علاوه بر اینکه استفاده از آن برای همه رایگان است ، گوگل تگ منیجر چندین مزیت دارد که آن را در میان بازاریابان محبوب می کند.
از آنجایی که هیچ تغییری در سورس کد وب سایت یا اپلیکیشن ایجاد نمی شود ، شرکت ها می توانند زمان و پول خود را صرفه جویی کنند و وابستگی خود را به توسعه دهندگان کاهش دهند.
گوگل تگ منیجر ابزارهای تست و اشکال زدایی را فراهم می کند تا بازاریابان بتوانند تغییرات را قبل اعمال مشاهده کنند.
با فضاهای کاری GTM، چندین کارمند در شرکت شما می توانند به طور همزمان کار کنند و تست های چند محیطی را بدون بازنویسی روی یکدیگر اجرا کنند.
با تجمیع تگ های بازاریابی در یک مکان، بازاریابان میتوانند سریع تر کار کنند و تگهای ردیابی گوگل و کدهای ردیابی خود را با خطاهای کمتری به روزرسانی کنند.
بسیاری از بازاریابان برای پرسیدن سوالات مرتبط از سایر بازاریابان که از Tag Manager استفاده می کنند، به انجمن های GTM مراجعه می کنند.
می توانید از سه انجمن محبوب GTM که در زیر آمده است استفاده کنید :