اگرچه اپلیکیشن های تلفن همراه بیشترین فروش را در دستگاههای تلفن همراه دارند، اما مرحله تحقیقاتی سفر کاربران تلفن همراه (mobile user journey) هنوز اصولاً در مرورگرهای وب انجام میشود. این بدان معناست که برای داشتن بالاترین تبدیل پذیری (Conversion) ممکن، بازاریابان اپلیکیشن باید شکاف بین وب و اپلیکیشن های تلفن همراه را پر کنند. اینجاست که بنرهای هوشمند وارد بازی می شوند.
بنرهای هوشمند (Smart Banners) یا اسمارت بنر ها یک پنجره پاپ آپ هستند که در حین جستجو کردن کاربران اپلیکیشن شما در وبسایت تلفن همراه شما، بنر کال تو اکشن را راه اندازی می کند و کاربران را تشویق میکند که اپ شما را دانلود کنند تا در آنجا به جستجو ادامه دهند. این ابزار برای بازاریابان مفید است زیرا به طور سریع ارتباط وب به اپ را وصل می کند و کاربران وب را به کاربران اپ تبدیل میکند که به احتمال زیاد خرید انجام خواهند داد.
کاربر میتواند با بنرهای هوشمند اپلیکیشن دو مسیر را تجربه کند. اگر کاربر قبلاً اپ شما را نصب کرده باشد و بر روی دکمه کال تو اکشن بنر هوشمند کلیک کند، در این حالت اپلیکیشن یا صفحه نخست اپلیکیشن را باز میکند یا در همان نقطهای که کاربر قبلاً ترک کرده بود با استفاده از لینک عمیق باز میشود که با توجه به تنظیمات بنر انتخابی شما مشخص می شود.
به عنوان مثال، اگر کاربر بر روی یک جفت جوراب آبی در وبسایت تلفن همراه شما کلیک کند و بنر هوشمند باعث شود تا کاربر اپلیکیشن شما را نصب کند، اپ در همان جفت جوراب آبی که به آن نگاه میکرد باز میشود. در طرف مقابل، اگر کاربر قبلاً اپ شما را نصب نکرده باشد، به فروشگاه برنامه مناسب برای دانلود و نصب اپ منتقل میشود. در این حالت اپ در صفحه اصلی باز میشود و کاربر میتواند به موردی که در حال بررسی آن بود به عقب برگردد.
اپل با عرضه iOS 6 بنرهای هوشمند اپلیکیشن را برای iOS راه اندازی کرد. این بنرهای هوشمند با مرورگر سافاری اپل سازگار هستند و یک کال تو اکشن (CTA) هوشمند را ارائه میدهند. این بدان معناست که اگر کاربران قبلا اپلیکیشن را دانلود کرده باشند، بنر هوشمند یک کال تو اکشن با عنوان “باز کردن” و زیرمتن با محتوای “باز کردن در اپلیکیشن [نام اپلیکیشن] ” را نشان میدهد. در غیر این صورت، بنر هوشمند یک کال تو اکشن با عنوان “مشاهده” و زیرمتن با محتوای “دریافت در App Store ” را نشان میدهد.
بنرهای هوشمند iOS همچنین موقعیت جغرافیایی کاربر را تشخیص میدهند و اگر اپلیکیشن در محل کاربر برای دانلود در دسترس نباشد، در مرورگر کاربر نمایش داده نمیشود. بنرهای هوشمند اپلیکیشن اپل را بر روی iOS به راحتی میتوان پیادهسازی کرد زیرا کافی است فقط کد زیر را در هدر وبسایت تلفن همراه خود قرار داد.
<meta name=”apple-itunes-app” content=”app-id=myAppStoreID, app-argument=myURL”>
اما گوگل در مقابل اپل در بنرهای هوشمند عقب مانده است.
بنرهای هوشمند اپلیکیشن اندروید برای استفاده کردن کمی پیچیده تر هستند. توسعه دهندگان اپلیکیشن باید هر دو ویژگی prefer_related_applications و related_applications را در مانیفست اپلیکیشن وب (web app manifest) خود درج کنند و قبل از راه اندازی بنرهای هوشمند اپلیکیشن برای کاربران ، باید یک لیستی از شرایط خاص برآورده شود.
مزایای اصلی استفاده از بنرهای هوشمند عبارتند از:
کاهش هزینه جذب کاربر : برخلاف بازاریابی دیجیتال پرداختی ، بنرهای هوشمند برای پیاده سازی رایگان هستند و کاربران را در طول سفر مشتری ارگانیگ (جستجو و گشت وگذر در اینترنت) به اپلیکیشن شما میآورند.
نرخ تبدیل بالاتر : با ایجاد یک مسیر بدون مانع به پلتفرم با بالاترین درآمد تلفن همراه، به طور طبیعی روند افزایشی در نرخ تبدیل خواهید داشت.
عدم ایجاد مزاحمت : بنرهای هوشمند به طور طبیعی در سفر مشتری جا میشوند و تجربه یکپارچه بیشتری را ایجاد میکنند.
یک کسب و کار می تواند اپلیکیشن جدید خود را در کنار یک بنر هوشمند راه اندازی کند تا آگاهی مشتریان را افزایش دهد و باعث تبدیل کاربران اپلیکیشن شود. برای مثال یک اپلیکیشن خاص در دنیای دیجیتال ارزش بنرهای هوشمند برای تبدیل را با هدایت 33 درصد از ترافیک نصب خود با یک بنر هوشمند نشان داد.