بخش بندی (Segmentation)، که اغلب به عنوان بخش بندی مشتریان یا بخش بندی کاربران از آن یاد میشود، استراتژی است که زیر گروههای خاصی را در یک مخاطب بازاریابی گسترده بر اساس ویژگیهای مشترک شناسایی و بخش بندی می کند. بخش بندی در تبلیغات، کمپین های بازاریابی شخصی سازی شده را تسهیل می کند که منجر به بهبود تعامل کاربر می شود.
بخش بندی خرد یک رویکرد دقیق تر است که کاربران را به زیر گروه های بسیار خاص تقسیم می کند. این استراتژی بخش بندی پیشرفته، کاربران را بر اساس ترکیبی از عوامل مانند دادههای رفتاری، تاریخچه تراکنش، تعامل با محتوای دیجیتال و موارد دیگر گروه بندی میکند. با بخش بندی در سطح بالا تر، بازاریابان می توانند یک بخش یکنفره را هدف قرار دهند که به عنوان بازاریابی فردی یا بازاریابی شخصی سازی شده (hyper-personalized marketing) شناخته می شود.
یک بخش یکنفره با هر فرد به عنوان یک بخش منحصر به فرد با نیازها، ترجیحات و رفتارهای متمایز برخورد می کند. به نوبه خود، کسب و کارها بهتر می توانند نیازها و ترجیحات منحصر به فرد گروه های بسیار خاص را درک و برآورده کنند، در نتیجه تعامل، رضایت مشتری، و به طور بالقوه، اثربخشی کلی تلاش های بازاریابی را بهبود می بخشند.
یک استراتژی بخش بندی مستلزم آن است که یک شرکت پیشنهادات و ارتباطات خود را برای همسویی با کاربران نهایی خود سفارشی کند. حتی در سطح عمیق تر، بخش بندی مشتریان، تلاش های بازاریابی درونگرا (inbound marketing) شما را با موارد زیر افزایش می دهد:
1. بازاریابی مرتبط : استراتژی های متناسب با انواع خاصی از مشتریان منجر به رضایت بیشتر مشتری می شوند.
2. بهینه سازی منابع و سودآوری : تمرکز بر بخشهای مخاطب هدف که احتمال بیشتری دارد به پیشنهادات پاسخ دهند، تضمین میکند که هزینه های بازاریابی بازده بهتری را به همراه دارد.
3. بهبود موقعیت محصول : تجزیه کردن نیازها و ترجیحات مختلف گروه های مختلف مشتریان به توسعه و بهبود محصول کمک می کند.
4. مزیت رقابتی : برآورده ساختن دقیق تر نیازهای مشتری، در مقایسه با رقبایی که از رویکرد یکسان برای همه استفاده میکنند، در بلند مدت نسبت به رقبا پیشرفت را در پی خواهد شد.
5. افزایش حفظ مشتری(customer retention) : ارتباط قوی تر با مشتریان میتواند باعث افزایش سطح رضایت و در نهایت حفظ مشتری شود.
6. گسترش بازار کسب و کار : شناسایی و درک ویژگیهای مختلف مشتری میتواند به شرکتها کمک کند تا فرصتهای جدید بازار یا حوزه ها برای گسترش کسب وکار را کشف کنند.
7. مدیریت ریسک : در برخی بازارهای عمودی، مانند فین تک، بخش بندی ممکن است به رعایت انطباق با مقررات یا مدیریت ریسکهای مرتبط با بخشهای مختلف بازار کمک کند.
از طریق بازاریابی مبتنی بر بخش بندی، شرکت ها می توانند درک عمیق تری از بازار خود ایجاد کنند، تلاش های بازاریابی خود را بهینه کنند و درآمد بهتری از کسب و کار را به ارمغان بیاورند.
روشهای مختلفی برای برش بازار به بخش های کوچک وجود دارد و هر نوع بخش بندی مشتری مزایای خاص خود را دارد.
بخش بندی روانشناختی بازار را بر اساس متغیرهایی مانند علایق، سبک زندگی یا ویژگی های شخصیتی تقسیم می کند. این نوع بخش بندی به چگونگی زندگی مردم، علایق آنها و نحوه نگرش آنها به دنیای اطراف می پردازد.
کمپینهای بازاریابی که از بخش بندی روانشناختی استفاده میکنند، اغلب به گونه ای طراحی میشوند که در راستای ارزشها، خواستهها یا ترسهای مخاطب هدف عمل کنند. این میتواند شامل کمپینهای متمرکز بر سبک زندگی، بازاریابی اجتماعی یا پیامهایی باشد که برای فرهنگ یا قومیت خاصی جذاب است.
بخش بندی رفتاری دسته بندی افراد بر اساس رفتار، استفاده، تصمیم گیری یا دانش آنها در مورد یک محصول یا خدمات است. این می تواند شامل رفتار خرید، نرخ استفاده یا وفاداری به برند باشد.
چهار نوع بخش بندی رفتاری عبارتند از:
الگوهای استفاده : منظم بودن و طول سشن ها.
رفتار درون سایت یا اَپ : اقداماتی که کاربران در سایت یا اپلیکیشن انجام می دهند، مانند امکانات استفاده شده، صفحات بازدید شده و دکمه های کلیک شده.
رفتار خرید : فراوانی خریدهای آنلاین یا خرید های درون برنامه ای (IAP)، ارزش آنها یا نوع آنها.
بخش بندی مبتنی بر رویداد : بخش بندی کاربران بر اساس رویدادهای خاص، مانند ثپت نام در سایت ، نصب اپلیکیشن، به روزرسانی، یا تغییر سطح کاربری.
بخش بندی جمعیتی بر اساس ویژگی های مخاطب مانند سن، جنسیت، درآمد، تحصیلات، شغل، اندازه خانواده، مذهب، نژاد و ملیت است. شرکت هایی که از بخش بندی جمعیتی استفاده می کنند، مانند ویژگی های متا فیس بوک و اینستاگرام، به بازاریابان این امکان را می دهند که از هدف گذاری جمعیتی در پلتفرم های تبلیغاتی خود استفاده کنند.
چارچوب بخش بندی ABCDX ، کاربرانی را که حداقل یک خرید انجام داده اند، بر اساس ارزشی که از کسب و کار شما دریافت می کنند، بخش بندی می کند. بخش بندی در پنج دسته مجزا انجام می شود:
A: کاربرانی که به کسب و کار شما برای رفع مشکلاتشان نیاز دارند. آنها نرخ تبدیل بالایی را نشان می دهند و به دلیل ارزش دریافتی قابل توجه از کسب و کار شما به طور مداوم از آن استفاده می کنند.
B: کاربرانی که نیاز به خدمات کسب و کار شما را برای کاهش مشکلات خود تشخیص می دهند، اما جایی دیگر رزرو دارند. اگرچه مایل به هزینه کردن هستند، اما زمان زیادی طول می کشد تا خرید کنند.
C: کاربرانی که از طریق کسب و کار شما مشکل خود را تا حدی حل می کنند، اما ارزش زیادی در آن نمی بینند. آنها حداقل مقدار را هزینه می کنند و اعتراضات قابل توجهی دارند.
D: کاربرانی که مخالفت های زیادی دارند و اغلب ارزش پیشنهادی خدمات کسب و کار شما را به چالش می کشند درحالی که کمترین احتمال خرید را دارند.
X: کاربرانی با نیازهای خاص که کسب و کار شما بدون ویژگیها و تنظیمهای شخصی سازی شده پاسخگوی آنها نیست. آنها به سطحی از سفارشی سازی نیاز دارند که در حال حاضر ارائه نشده است.