اپلیکیشن سشن (App Session) زمانی اتفاق می افتد که کاربر پس از نصب با اپلیکیشن شما تعامل می کند. گرچه در مفهوم مشابه سشن وب می باشد، اما سشن های کاربران موبایل برای تعریف کردن کمی پیچیده تر هستند. این به دلیل روش منحصر به فردی است که بیشتر کاربران اکنون با دستگاه های موبایل تعامل می کنند. مانند کاربر وب که ممکن است بین بسیاری از تب های باز در مرورگر حرکت کند، کاربران موبایل تمایل دارند چندین اپلیکیشن را به طور همزمان باز داشته باشند. اپلیکیشنی که در حال حاضر با آن تعامل دارند در پیش زمینه (foreground) باز است، در حالی که دیگر اپلیکیشن ها در پس زمینه (background) باز هستند. به جای تعامل با یک اپلیکیشن در یک زمان، بیشتر کاربران موبایل بین چندین اپلیکیشن جابجا می شوند.
کاربران ممکن است از ارسال پیام به یک دوست به تغییر سریع ترک موسیقی در یک اپ موسیقی بپردازند و سپس به مکالمه خود بازگردند. یا حتی ممکن است از یک اپ پیام رسان به اپ دیگری بروند تا با گروه های دوستان مختلف ارتباط برقرار کنند. موارد بی شماری وجود دارد که کاربران به سرعت بین اپ ها جابجا می شوند، به این معنی که ما باید این را در نحوه اندازه گیری یک سشن در نظر بگیریم.
به همین دلیل در پاسخ به اینکه سشن چیست اینگونه بیان می شود که یک بازه فعالیت است که با 30 دقیقه (حداقل) جدا شده است و فقط وقتی در نظر گرفته می شود که یک اپ در پیش زمینه باز است. پس از این ، یک کاربری که اپ شما را در پیش زمینه باز می کند به عنوان یک سشن جدید در نظر گرفته می شود. این موضوع کمک می کند تا محاسبه مالتی تسکینک (multitasking) که طبیعتا در استفاده از دستگاه های موبایل وجود دارد آسان گردد و تصویر دقیق تری از اینکه یک کاربر چند بار در روز و چه مدت ممکن است در یک اپ باشد، ارائه دهد.
سشن ها می توانند به گونه ای تجزیه و تحلیل شوند که نشان دهنده نحوه تعامل واقعی کاربران با یک اپ باشند. به عنوان مثال، داده های سشن می توانند مدت زمان متوسط حضور کاربران را در یک اپ تعیین کنند و همچنین اینکه کاربران چه زمانی از روز را احتمالاً با یک اپ خاص تعامل دارند. با ترکیب تجزیه و تحلیل داده های سشن (مانند طول سشن) با داده های استفاده شده (مانند ردیابی رویدادهای خاص درون اپ) و سپس تجزیه و تحلیل رفتار در یک پایگاه داده کاربری، کسب و کارها می توانند فرصت ها یا مشکلات موجود در اپ های خود را شناسایی کنند که می توانند برای بهبود عملکرد در آینده بهینه شوند.
تجزیه و تحلیل مناسب بازاریابی موبایل برای سشن ها می تواند به کسب و کار ها کمک کند تا تجربه بهینه ای برای کاربران ایجاد کنند که در نهایت پتانسیل مانیتایز کردن (Monetization) و نگهداری (Retention) را چند برابر می کند. در ادامه چند مثال آورده شده است :
اپلیکیشن های تجارت الکترونیک : می توانند تجزیه و تحلیل کنند که چند سشن برای تبدیل کاربران نیاز است تا زمان مناسبی برای یادآوری ارسال پوش نوتیفیکیشن از موارد موجود در سبد خرید آنها را پیدا کنند.
توسعه دهندگان بازی های مید کور (Mid-core game) : توسعه دهندگان بازی های مید کور (مانند بازی کلش) می توانند طول سشن اپلیکیشن های خود را تجزیه و تحلیل کنند تا ببینند آیا کاربران به اندازه کافی زمان خود را به بازی اختصاص می دهند تا از تجربه ارائه شده به طور کامل لذت ببرند یا اینکه آیا میکرو بازی می تواند یک ویژگی بزرگ و مفید برای ساخت باشد.
اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی : می توانند تعداد سشن ها را در طول روز بررسی کنند تا ببینند آیا کاربران این ابزار را به عنوان بخشی اساسی از زندگی روزمره خود می پذیرند. فهمیدن اینکه چه زمانی طولانی ترین سشن در طول روز رخ می دهد می تواند مواقعی که به دنبال اینگیجمنت و یا ریتارگتینگ هستیم مفید باشد.