تبدیل (conversion) در بازاریابی یعنی زمانی که کاربر در پاسخ به یک کال تو اکشن اقدام مطلوب انجام میدهد که در یک تبلیغ، پیشنهاد یا پوش نوتیفیکیشن قرار داده شده است. این عمل تبدیل متفاوت است و به کمپین تبلیغ و هدف بازاریاب بستگی دارد. تبدیل برای اپلیکیشن یا سایت ، همچنین به عنوان رویداد تبدیل شناخته میشود، که میتواند شامل دانلود، نصب، ثبت نام یا خرید و دیگر اقدامات باشد.
بازاریابان تبدیل را برای ارزیابی عملکرد یک کمپین یا کانال تبلیغاتی یا تأثیر تغییر در تجربه کاربری اندازه گیری میکنند. یک بازاریاب میتواند تبدیل ها را با محاسبه نرخ تبدیل (Conversion Rate) خود، یا درصد کاربرانی که عمل مطلوب را انجام دادهاند، پیگیری کند.
شاخصهای عملکرد کلیدی (KPI) مرتبط با تبدیل برای ارزیابی کارآمدی کمپینهای بازاریابی بسیار مهم هستند. شما تنها میتوانید با اندازه گیری تعداد کاربرانی که به علت هزینههای تبلیغاتی تبدیل میشوند، بازگشت سرمایه تبلیغاتی (ROAS) خود را تعیین کنید. نرخ تبدیل به ویژه در هنگام اجرای کمپینهای جذب مشتری بسیار مهم است زیرا میتواند موفقیت هر کمپین را اندازهگیری کند. همچنین میتواند برای تعیین بازگشت سرمایه (ROI) مورد انتظار زمانی که مقیاس بندی در سطح کمپین است مورد استفاده شود.
هنگام تعیین KPIهای خود، مهم است به رویدادهای تبدیل که با اهداف شرکت شما هماهنگ هستند توجه کنید. به عنوان مثال، نرخ تبدیل بالا برای نصب اپلیکیشن یا ثپت نام در سایت نتیجهای مثبت است، اما این مسئله لزوماً به تولید درآمد بیشتر از خریدهای درون برنامهای منجر نمیشود. در این مورد، نرخ تبدیل برای نصبها (یا ثپت نام ها) و خریدهای درون برنامهای هر دو باید در تحلیل شما مورد توجه قرار گیرند تا بفهمید چگونه کاربران را از نصب به خرید منتقل کنید.
نرخ تبدیل یکتایی وجود ندارد که بتواند موفقیت را در صنعت تبلیغات تعریف کند، اما تحقیقات درباره بنچمارک های صنعت تبلیغات و نرخ تبدیل مورد انتظار در بازاریابی عمودی (vertical markets) میتواند کمک کند. شما میتوانید از این تحقیقات برای مقایسه این اعداد با عملکرد کمپینهای تبلیغاتی داخلی خود در مسیر انتخاب کانالها و تبلیغکنندگان استفاده کنید.
با این حال، در ادامه چند مثال از رویدادهای تبدیل در بازارهای عمودی آورده شده است، هر مثال با رویکرد از بالا به پایین در قیف فروش:
آموزش: یک کاربر در اپلیکیشن یا سایت خبرنامه عضو میشود.
ابزار: یک کاربر اپلیکیشن را برای اولین بار دانلود و نصب میکند.
تجارت الکترونیک: یک کاربر سه مورد را به سبد خرید خود اضافه میکند.
بانکداری: یک کاربر درخواست تماس با مشاور مالی میدهد.
بازی: یک کاربر ارز مجازی را برای استفاده در بازی خریداری میکند.