جذب مشتری (Customer Acquisition) عملی است که به منظور جذب مشتریان جدید برای یک کسب و کار، وبسایت، اپلیکیشن، پلتفرم و یا سایر خدمات انجام میشود. درمورد کسب و کار های آنلاین جذب مشتری یا جذب کاربران یک استراتژی است که معمولا بر اساس ورود کاربران به صفحه فرود (landing page) محاسبه می شود و در اپلیکیشن، جذب کاربران بر اساس تعداد نصب اپلیکیشن محاسبه می شود، که معمولاً از طریق کمپینهای تبلیغاتی و پیشنهادات تبلیغاتی به دست میآید.
برخی از نمونههای جذب مشتری عبارتند از بازاریابی ایمیلی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات رپورتاژ، محتوای ارگانیگ، سئوی سایت، استفاده از پلتفرم CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) یا ارائه خدمات عالی به مشتری و … است.
بدون استراتژی جذب مشتری، پیدا کردن و تبدیل مشتریان جدید برای کسب و کارها می تواند دشوار باشد. جذب مشتری یک علم داده محور است که به دنبال روندها و الگوهای کارآمد می گردد و حدس و گمان هایی را که می تواند منجر به هدر رفتن هزینه های تبلیغاتی شود را حذف می کند. با افزایش رقابت، یافتن ابزاری برای افزایش کشف کسب و کار شما توسط مشتریان در حالی که آنها را متقاعد کنید که به کسب و کار شما بپیوندند، میتواند تمرین خوبی برای بهینه سازی باشد که در عین حال یک جزء ضروری از موفقیت می باشد.
برای اینکه بدانید از کدام استراتژی و تکنیک برای جذب مشتری استفاده کنید ابتدا باید شناخت کاملی از کسانی که می خواهید جذب کنید داشته باشید. پس از کسب اطلاعات کافی می توانید از استراژی های زیر استفاده کنید:
1. پیشنهاد ویژه یا تخفیف
2. پیشنهادات خود را شخصی سازی کنید
3. روی سئوی سایت خود کار کنید
4. از مشتریان قبلی خود بخواهید کسب وکار شما رابه دوستانشان معرفی کنند
5. در فضای مجازی حضور فعال داشته باشید
6. از نظرات خوب کاربران خود در کال تو اکشن استفاده کنید
1. استفاده از تبلیغات گوگل
2. استفاده از تبلیغات شبکه های تبلیغاتی مانند یکتانت (مانند تبلیغات کلیکی)
3. تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
4. تبلیغات پیامکی
5. تبلیغات ایمیل
توسعه یک استراتژی کلی با جذب مشتریان جدید به عنوان یک جزء کلیدی ، نیازمند تخصص و بازاریابی هوشمندانه است. چالشهای رایج شامل عدم شفافیت در سراسر اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ و دشوار بودن بخش بندی مشتریان است.
کلاهبرداری تبلیغاتی یک مسئله بزرگ در سراسر اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ است. با روش های مختلفی که کلاهبرداران در تلاش برای سرقت هزینه های بازاریابی هستند بازاریابان باید در برابر این امر هوشیار باشند و دید واضحی از انتظارات و نحوه برنامه ریزی شرکت خود برای مبارزه با ادعاهای تقلبی داشته باشند. بدون ابزارهای پیشگیرانه، بازاریابان ممکن است زمان خود را برای بازپس گیری هزینههای تبلیغاتی که قبلاً به شبکه تحویل دادهاند تلف کنند یا در سناریوی بدتر، تقلب ممکن است نادیده گرفته شود. در حالی که این امر پول را از جیب بازاریاب خارج می کند، تأثیر مخرب از طریق داده های نادرست رخ می دهد. این وضعیت ناخوشایند باعث میشود تا بازاریابان استراتژی جذب مشتری خود را بر اساس تحلیلهای نادرست قرار دهند و استفاده از کانالهای «بهترین عملکرد» را که در وهله اول منبع کلاهبرداری تبلیغاتی بودند، افزایش دهند.
پس چه کاری میتوان انجام داد؟ گام اول درک انواع مختلف کلاهبرداری است که (بدون محافظت کافی) میتواند دادههای شما را به خطر بیاندازد و هزینه تبلیغاتی شما را سرقت کند. مهم است که از کلیک اسپم (Click Spam)، تزریق کلیک (Click Injection)، سرقت SDK یا (SDK Spoofing) و تقلب ربات درون برنامه ای آگاه باشید. با استفاده از مجموعه ای از ابزارهای پیشگیری از تقلب، میتوانید مطمئن شوید تا ادعاهای تقلبی را رد کند ،هزینه تبلیغاتی شما را محافظت کند و دادههای شما را تمیز نگه دارد.