تعامل یا اینگیجمنت (Engagement) ارتباط مداوم میان کاربر و کسب و کار اینترنتی است. اینگیجمنت با بررسی معیارهای متعدد به همراه ایجاد تصویری از نحوه تعامل کاربران با کسب وکار اندازه گیری می شود. تبلیغ کنندگان از اینگیجمنت برای ارزیابی و اندازه گیری عملکرد کمپین های خود استفاده می کنند.
منظور از اینگیجمنت کاربر در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، لایک کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاری محتوای آن است. هرچند با فراگیر شدن این شبکه اینگیجمنت در اینستاگرام علاوه بر موارد قبل شامل دنبال کردن هشتگ ها و تعامل در استوری ها نیز میشود. اما در دنیای وب، منظور از اینگیجمنت کاربر؛ اشتراک گذاری، کامنت گذاشتن، کمک به تکمیل محتوا، اشتراک در سایت، تماس، شرکت در پرسش و پاسخ و… است.
معیارهای اینگیجمنت که اولویت دارند بسته به بازار عمودی کسب و کار ، KPI ها و عوامل دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی به ویژه به لایک ها و کامنت ها وابسته هستند زیرا مستقیماً با عملکرد آن نوع اپلیکیشن ارتباط دارد.
چندین معیار متداول اینگیجمنت شامل موارد زیر است:
نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت (Engagement Rate) یعنی نسبت افرادی که در سایت یا اپلیکیشن شما فعالیتی کردهاند به کل تعداد بازدید کنندگان آن. این فعالیت ها میتوانند موارد مختلفی مانند کامنت گذاری در سایت یا اشتراک گذاری و تماس برای سایتها باشد و برای اپلیکیشن ها میتواند شامل کامنت و لایک و یا پیام دادن به پشتیبانی باشد.
فرمولهای مختلفی برای محاسبه اینگیجمنت ریت وجود دارد ولی به زبان ساده برای محاسبه آن میتوان تعداد فعالیت های کاربران را بر تعداد کل کاربران تقسیم کنیم. اینکه کدام یک از فعالیتها را اولویت قرار میدهیم و یا تعداد کاربران را چگونه به دست می آوریم میتواند نحوه محاسبه اینگیجمنت ریت را مشخص کند. مثلا برای شبکه های اجتماعی میتوانید فعالیتها را کامنتها و لایکها در نظر بگیرید و تعداد کاربران را فالوورها و یا برای محاسبه دقیق تر ایگیجمنت ریت میتوانید تعداد کاربران را تعداد نمایش ها یا تعداد ایمپرشن ها (impression) در نظر بگیرید .
اینگیجمنت برای بازاریابان و تبلیغ کنندگان مهم است زیرا مشتریان پایه یک کسب و کار پویا را تشکیل می دهند. بدون ایجاد تعامل در کسب وکار ، ارزش عمر مشتری (LTV) ممکن است کمتر شود و اثرات مثبت مرتبط با اینگیجمنت (مانند تبلیغات دهان به دهان و نقد و بررسی ها) نیز ممکن است از دست برود.
با داشتن یک پایگاه کاربران مشتاق، کسب و کارهای اینترنتی به راحتی می توانند مشتریان را نگه دارند، درآمد تولید کنند و مقیاس پذیر شوند. با درک اینکه سایت یا اپلیکیشن چگونه می تواند بهبود یابد و تغییراتی را اجرا کند، توسعه دهندگان برنامه قادر به نگه داشتن کاربران برای مدت طولانی تر و بهره برداری از حضور مداوم آنها در کسب وکار هستند.
به طور خاص، درک اینکه در کجای مسیر مشتری میزان اینگیجمنت بالا و پایین است به تبلیغ کنندگان کمک می کند تا کمپین ها را بهینه کنند. به عنوان مثال، کمپین های بازاریابی مجدد (retention marketing) و کمپین های بازاریابی تعامل مجدد (Re-Engagement)، تنها توسط تبلیغ کنندگانی که مخاطبان خود را درک می کنند می توانند با موفقیت اجرا شوند. این به معنای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل برای تقسیم بندی استراتژیک مخاطبان و سفارشی سازی تبلیغات برای آن بخش ها است.