ایمپرشن (Impression) که همچنین به عنوان نرخ نمایش شناخته میشود زمانی رخ میدهد که یک کاربر یک تبلیغ را مشاهده میکند. در عمل، هر زمان که یک کاربر یک اپلیکشن یا وب سایت را باز میکند و یک تبلیغ را مشاهده کند، یک ایمپرشن رخ میدهد. ایمپرشن نباید با اینگیجمنت (Engagement) اشتباه گرفته شود. ایمپرشن در صفحات موتور های جستجو زمانی اتفاق می افتد که یک صفحه از سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شود و توسط کاربر دیده شود.
برای اینکه تعداد ایمپرشن ها وسایر معیارهای مرتبط با آن را بررسی کنیم از نرم افزار تحت وب گوگل سرچ کنسول استفاده میشود. در این نرمافزار بخشها و معیارهای مختلفی وجود دارند که هر کدام نیز برای هدف خاصی دنبال میشوند. از مهمترین این معیارها می توان به متوسط نرخ کلیک (Average CTR) ، ایمپرشن ، متوسط موقعیت (Average position) و تعداد کل کلیک ها اشاره کرد. معیار ایمپرشن در گوگل سرچ کنسول نشان دهنده این است که یک لینک از طریق سرچ گوگل چند بار دیده شده است.
تفاوت بین ایمپرشن و کلیک بسیار ساده است در واقع، تعریف کلی در نام آنها است. با یک ایمپرشن، کاربر فقط یک تبلیغ و یا محتوا را میبیند. یک کلیک و یا یک اینگیجمنت زمانی رخ میدهد که کاربر واقعاً تبلیغ یا محتوا را دنبال میکند و روی آن کلیک میکند. در حالی که اینگیجمنت در نهایت ارزشمند تر هست، ایمپرشن همچنان یک معیار مهم برای بازاریابان دیجیتال میباشد.
نرخ کلیک از تقسیم تعداد دفعات کلیک بر تعداد دفعات نمایش سایت شما یا ایمپرشن به دست می آید. این مقدار برای صفحات و کلمات کلیدی مختلف متفاوت است. مثلا ممکن هست کلمه کلیدی «قیمت حافظه فلش» برای یک سایت 842 بار در موتورهای جستجو دیده شده باشد (یعنی 842 ایمپرشن) و 529 بار کاربران برروی آن کلیک کرده باشند در این حالت CTR آن 63% خواهد بود.
بازاریاب ها در بررسی تعداد کاربرانی که با آنها در تعامل اند از این دو اصطلاح استفاده میکنند. ریچ (Reach) تعداد کل افراد منحصر به فردی است که محتوای شما به آنها نمایش داده می شود در حالی که ایمپرشن تعداد دفعاتی است که محتوای شما به کاربران نمایش داده می شود . مثلا اگر تعداد 20 نفر محتوای شما را یکبار دیده باشند و تعداد 30 نفر محتوای شما را دو بار دیده باشند (یعنی 60 ایمپرشن) تعداد ایمپرشن های شما 80 خواهد بود اما تعداد ریچ های شما 50 خواهد شد.
توضیح ساده ای برای اینکه چرا ایمپرشن ها برای بازاریابی دیجیتال مهم هستند وجود دارد: یک روش محبوب برای خرید تبلیغات این است که بر اساس تعداد ایمپرشن هایی که یک تبلیغ تولید میکند، هزینه کنید. به طور کلی بر اساس مدل تبلیغاتی هزینه در هزار (CPM) فرمت های تبلیغاتی به گونه ای طراحی می شوند که هزینه آن ها ترجیحا به ازای هر هزار ایمپرشن شارژ میشوند. این بدان معنی است که برای تبلیغ دهندگان ضروری است بدانند چند ایمپرشن یک تبلیغ CPM تولید میکند تا هزینه کمپین را درک کنند.
به طور کلی، ایمپرشن ها به این دلیل مهم هستند که خیلی ساده نشان می دهند که چند نفر در یک کانال خاص تبلیغات را میبینند. محاسبه تعداد ایمپرشن هایی که یک کمپین تولید میکند، همچنین یکی از ساده ترین راهها برای تعیین این است که چقدر یک کانال تبلیغاتی توسط اکانت های منحصر به فرد مشاهده یا ریچ (Reach) شده اند.
دانستن تعداد ایمپرشن هایی که یک کمپین تبلیغاتی تولید میکند، به بازاریابان کمک میکند تا تعدادی از سایر معیارهای بازاریابی را نیز تولید کنند، مانند نرخ کلیک (که به عنوان CTR شناخته میشود). این معیارها برای محاسبه اثربخشی یک کمپین استفاده میشوند، اما برای اندازه گیری موفق نیاز به شمارش دقیق ایمپرشن ها دارند.