ردیابی چرخه عمر مشتری (Lifecycle tracking) عبارتی است که اندازه گیری “طول عمر” کاربر در یک اپلیکیشن یا سایت را پوشش می دهد که از طریق ویژگی های حذف و نصب آن را ردیابی میکند.
برای درک اینکه چگونه ردیابی چرخه عمر مشتری می تواند به بهبود حفظ مشتری کمک کند، بیایید به مثالی نگاهی بیندازیم: فرض کنید شما یک بازاریاب برای یک اپلیکیشن سفر هستید و می خواهید یک کمپین تبلیغاتی ویدئویی در مورد ویژگی جدید پذیرش سریع خود را اجرا کنید. شما می خواهید ردیابی کنید که چند کاربر ویژگی جدید را فعال کرده اند و همچنین پس از آن حفظ شده اند. همانطور که برای بسیاری از اپلیکیشن های سفر معمول است، شما می فهمید که 90٪ از کاربران شما بعد از پذیرش شدن به پرواز خود برنامه شما را حذف می کنند.
اما همان کاربران احتمالاً برنامه را در بار دیگری که پرواز می کنند مجدداً نصب می کنند. در این حالت، اگر تیم شما حذف و نصب را نادیده بگیرد، کمپین نرخ تبدیل بالا با حفظ مشتری پایین را نشان می دهد که می دانیم اشتباه است. با فعال کردن ردیابی چرخه عمر مشتری، اپلیکیشن سفر شما می تواند لحظه ای را که کاربران احتمالاً حذف و نصب می کنند، مشخص کند و به شما کمک کند تا نیازهای کاربران را بهتر درک کنید.
اگر بدانید کاربر شما احتمالاً پس از پرواز خود اپلیکیشن را حذف می کند، ممکن است تصمیم بگیرید که با یک پیشنهاد 20٪ تخفیف برای رزرو هتل به آن کاربر مجدداً او را هدف قرار دهید اما پیشنهاد را به عنوان یک پیشنهاد منحصرا درون اپلیکیشن ارائه دهید. به این ترتیب، کاربر تشویق می شود اپلیکیشن را برای مدت بیشتری نگه دارد یا حتی خرید دومی انجام دهد. ردیابی چرخه عمر مشتری همچنین یک KPI مهم برای برنامه های تجارت الکترونیک است. به عنوان مثال، یک کمپین حفظ مشتری موفق می تواند فرق بین سبد خرید رها شده و یک رویداد خرید قابل توجه باشد.