مارکتینگ اتومیشن (Marketing Automation) یا اتوماسیون بازاریابی، ساده سازی هر فرآیند بازاریابی دستی با استفاده از نرمافزار است. سازمانها و شرکتها میتوانند از اتوماسیون بازاریابی برای افزایش سرعت کار، کاهش وظایف تکراری و بهبود کارایی فروش و بازاریابی خود استفاده کنند. اتوماسیون بازاریابی، اگرچه شباهتهایی با مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دارد، اما اتوماسیون بازاریابی برای عملکرد بازاریابی و CRM برای تیمهای فروش طراحی شده است.
یک مطالعه از BlueVenn نشان داد که بازاریابان 80٪ از زمان خود را برای تجزیه و تحلیل دادهها صرف میکنند. این بدان معناست که استفاده از خدمات اتوماسیون بازاریابی که زمان و منابع بازاریابان را صرفهجویی میکند، ارزش زیادی دارد. با پیشرفت نرمافزارها و استفاده بیشتر از ابزارهای هوش مصنوعی، بازاریابی سنتی در حال تغییر است.
ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که فناوری و سطح ارزشی که میتواند به خدمات اتوماسیون بازاریابی اضافه کند، به گونهای پیشرفت کند که استفاده از نرمافزارهای اتوماسیون یک نیاز اساسی برای رقابت در فضای بازاریابی دیجیتال باشد. در واقع، در بسیاری از موارد، این امر در حال حاضر رخ میدهد. به عبارت دیگر، اتوماسیون بازاریابی یک ابزار ضروری برای حفظ رقابت پذیری در محیط بازاریابی دیجیتال فعلی است.
بسیاری از وظایف وجود دارند که کامپیوترها بدون شک در انجام آنها بهتر از انسانها هستند. یک مثال از این وظایف، توانایی کامپیوترها در انجام وظایف تکراری با روند مشخصی است. هدف اصلی اتوماسیون بازاریابی، حذف تکرار برای انسانها و افزایش دقت است. چون کامپیوتر هرگز خسته نمیشود و میتواند میلیونها محاسبه در ثانیه انجام دهد، کارایی را به طور چشمگیری افزایش میدهد و احتمال خطا را کاهش میدهد که این خطا به طور ذاتی با اجرای وظایف توسط انسان همراه است. کامپیوترها همچنین قادرند در کسری از ثانیه عمل کنند، که بسیار سریعتر از انسان هاست و به سرعت به تغییر شرایط واکنش نشان میدهند و سریع اقدام میکنند.
با کمک این نرمافزارها، بازاریابان قادرند از یک استراتژی قوی بازاریابی استفاده کنند تا:
در فضای بازاریابی دیجیتال، دو کاربرد کلیدی از اتوماسیون بازاریابی وجود دارد. جمعآوری هزینه به بازاریابان امکان میدهد تا هزینه تبلیغات چند کاناله خود را در اپلیکیشن ها و سایت ها ، شرکا و شبکهها در یک گزارش تجمیعی مشاهده کنند. برخی از خدمات همچنین امکان مشاهده تحویل پذیری، کوهورت و نمایش هزینه را در این گزارشها فراهم میکنند.
با برخی ابزارهای خاص به کمک اتوماسیون بازاریابی ،بازاریابان همچنین میتوانند به گزارشهایی دسترسی پیدا کنند که جزئیات هزینههای کلی، هزینه برای هر رویداد و بازگشت سرمایه تبلیغاتی (ROAS) را نشان میدهند. علاوه بر این، فیلترهای پیشرفته انتخاب دادههایی با ارزش چندگانه و داده های انحصاری را تسهیل میکنند.
با این حال، حوزهای که بیشترین بهره برداری از اتوماسیون بازاریابی دارد، بهینهسازی کمپین است. همانطور که رقابت بر سر موجودی (Inventory) فضای نمایش تبلیغاتی شدیدتر میشود، نرمافزار تبلیغات برنامه ریزی شده تصمیماتی را در مورد نحوه قرارگیری تبلیغات در کسری از ثانیه می گیرد. حفظ کمپین های متعدد در چندین شبکه مستلزم سطح بالایی از توجه و تنظیم دقیق مداوم است که می تواند برای مدیران بازاریابی سردرد ایجاد کند.
با ظهور راه حلهای بهینه سازی کمپین مبتنی بر عملکرد مشخص، تخصیص بودجه تبلیغات را میتوان بر اساس متغیرهای مختلف خود کار کرد و در زمان واقعی توسط رایانه ها به روزرسانی کرد. از آنجایی که هوش مصنوعی به رشد توانایی خود در مدیریت بودجه در کمپینها ادامه میدهد، مدیریت بودجه هوش مصنوعی احتمالاً به یک امر عادی تبدیل خواهد شد و به بازاریابان فرصت بیشتری برای تمرکز بر خلاقیتها و استراتژیها میدهد.