مانیتایز اپلیکیشن (App monetization) به روشها و استراتژیهای مختلفی اشاره دارد که توسط توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل برای تولید درآمد از آن ها استفاده میشود. به طور ساده، این موضوع نحوه کسب درآمد توسط یک اپلیکیشن موبایل است.
چندین مدل مانیتایز اپلیکیشن وجود دارد. هر مدل در حریم خصوصی کاربر، تجربه کاربری و هزینه برای توسعه دهندگان متفاوت است. این موضوع برای توسعهدهندگان برنامهها بسیار مهم است زیرا مدل های بهره برداری انتخاب شده میتواند بر تجربه کاربری (UX)، طراحی اَپ، ویژگیها و موارد دیگر اَپ تأثیر بگذارد. بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن ها امروزه با استفاده از ترکیبی از مدل های مانیتایز اشاره شده در زیر، و تبدیل آن ها به یک استراتژی مانیتایز منسجم به دنبال بهبود شرایط می باشند.
مدل های مانیتایز شدن اپلیکیشن ها به صورت زیر هستند:
در مدل مانیتایز نیاز به پرداخت برای دانلود ، که بعضی مواقع مدل پریمیوم نیز نامیده میشود، کاربران مبلغ ثابتی را برای دانلود اپلیکیشن پرداخت میکنند. این مدل قبلاً محبوب ترین مدل مانیتایز بین توسعه دهندگان اپلیکیشن بود زیرا فناوری مورد نیاز برای سایر مدلها هنوز توسعه نیافته بود. با این حال، تا ژوئیه 2023 ، 8٪ از اپلیکیشن ها در فروشگاه اپل اپ استور نیاز به پرداخت داشته بودند و تنها 4٪ از اپلیکیشن ها در فروشگاه گوگل پلی نیاز به پرداخت داشته بودند. با توجه به اینکه بیشتر اپ ها امروزه رایگان هستند، یک اپ نیاز به پرداخت باید ارزش منحصر به فرد خود را به طور موثری برای رقابت در بازار ایجاد کند تا شرایط مانیتایز شدن را داشته باشد.
در مدل مانیتایز به روش درآمد حاصل از خرید درون برنامه ای کاربران آیتم ها، رویدادها یا محتوای درون برنامه را پس از نصب خریداری میکنند. خریدهای درون برنامه (IAP) حتی میتوانند به بهبود تجربه کاربری کمک کنند. این خریدها بسته به بازار عمودی اپلیکیشن متفاوت هستند مانند ارتقاء در یک اپلیکیشن بهره وری (productivity app)، دسترسی انحصاری در یک اپلیکیشن تناسب اندام، یا آیتم ها و باز کردن قفلها برای اپلیکیشن های بازی وغیره.
در مدل مانیتایز با تبلیغات درون برنامه ای، تبلیغات شخص ثالث در سشن های اپلیکیشن به کاربران ارائه میشود و ناشر بر اساس مدل های هزینه (cost models) ، سود دریافت میکند. به عنوان مثال، پاداش برای تبلیغات ویدیویی یک نوع تبلیغات درون برنامهای است که کاربر برای تماشای تبلیغات تمام صفحه پاداش دریافت میکند. پاداش میتواند ارز اپلیکیشن، تکمیل یک سطح و غیره باشد. تبلیغات درون برنامه معمولاً در مدل مانیتایز اپلیکیشن های رایگان مورد استفاده قرار میگیرد.
با استفاده از مدل مانیتایز فریمیوم که محبوب نیز میباشد، کاربران اپلیکیشن را به صورت رایگان دانلود و تجربه میکنند، اما برخی از ویژگیها فقط برای مشتریان پرداخت کننده رزرو شده است. اگر کاربر بخواهد محتوای ویژه را باز کند یا تبلیغات را حذف کند، باید خرید درون برنامه انجام دهد یا برای اشتراک پرداخت کند. اسپاتیفای یکی از معروف ترین اپ هایی است که از مدل قیمتگذاری فریمیوم بهره میبرد. کاربران میتوانند برنامه را دانلود کرده و محتوای آن را با تبلیغات، رایگان گوش دهند. با این حال، اسپاتیفای به کاربران گزینه خرید اشتراک ماهانه یا سالانه رامیدهد تا بتوانند به موسیقی و پادکستهای اسپاتیفای بدون تبلیغات گوش دهند.
در مدل مانیتایز اشتراک، کاربران یا اشتراک با نرخ ثابتی را پرداخت میکنند یا از مجموعه ای از سطوح مختلف اشتراک انتخاب میکنند و به توسعه دهندگان یک جریان درآمد ثابتی را ارائه میدهد. این مدل کسب درآمد به ویژه برای اپلیکیشن هایی که ارزش دائمی ارائه میکنند، مانند اخبار، ابزارهای افزایش بهره وری مانند گوگل داکس، یا پلتفرمهای سرگرمی مفید است، زیرا حس وفاداری را در میان کاربرانی که از پیشرفتهای مستمر و پیشنهادات اختصاصی قدردانی میکنند، تقویت میکند. دوره آزمایشی رایگان یک اپلیکیشن راهی عالی برای توسعه دهندگان برای نشان دادن قابلیت های کامل مدل فریمیوم یا اشتراک برای اپلیکیشن است. کاربران می توانند اپ را به صورت رایگان برای مدت زمان مشخصی دانلود و امتحان کنند تا مشخص شود که آیا می خواهند به اپ پولی متعهد شوند یا خیر و در مقابل توسعه دهندگان خواهند فهمید که آیا اپلیکیشن شرایط مانیتایز شدن را دارد.
به عنوان مثال، اپلیکیشن کتاب صوتی آمازون Audible به مشترکین با ثپت اشتراک خود، ماهیانه یک کتاب صوتی می دهد. Audible یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه ارائه می دهد تا مشتریان بالقوه بتوانند قبل از اشتراک، اپلیکیشن خود را برای کشف ارزش آن تجربه کنند.
در این مدل مانیتایز، یک توسعه دهنده اپلیکیشن، فرصتهای حمایت مالی را برای شرکتها فراهم میکند و در برابر به آنها دیده شدن برند شان در اپلیکیشن را پیشنهاد میدهد. حمایتهای مالی برای اپلیکیشن هایی با پایگاه کاربر بزرگ به خوبی کار میکنند، اما همچنین اگر اپلیکیشنی در بازارهای خاص شناخته شده باشد، شرکتهای مربوطه احتمالاً به پایگاه کاربر اپ علاقه مند خواهند بود. مدل کسب درآمد از حمایت مالی با تبلیغات درون برنامه ای متفاوت است زیرا توسعه دهندگان برای اجرای تبلیغات نیازی به ادغام اپ خود با یک شبکه تبلیغاتی ندارند. در عوض، تبلیغات معمولاً ثابت تر هستند و بیشتر با نیازهای برند حامی طراحی میشوند. برای مثال، یک توسعه دهنده میتواند لوگوی اسپانسر را به صفحه بارگیری خود اضافه کند.
اکثر توسعه دهندگان اپ های تلفن همراه، یک شبکه تبلیغاتی را انتخاب می کنند که به عنوان یک پلتفرم کسب درآمد از اپ به مانیتایز شدن آن کمک می کند تا به راحتی از تبلیغات تلفن همراه با بازده بالا درآمد کسب کنند. این پلتفرمها معمولاً از توسعه دهندگان در بازاریابی، مانیتایز کردن و تجزیه و تحلیل اپلیکیشنهایشان پشتیبانی میکنند. پلتفرم های محبوب زیر ابزارهای مختلفی را برای کسب درآمد از اپلیکیشن ارائه می دهند.
پلتفرم صبا ویژن که سرویس هایی مانند آپارات و فیلیمو از زیرمجموعه هایش میباشد
پلتفرم یکتانت که سرویس هایی مانند جریان و نجوا و تریبون از زیرمجموعه هایش میباشد
در این پلتفرم ها، به توسعه دهندگان اپلیکیشن کمک می شود تا درآمد درون برنامه ای را با درآمد تبلیغات سطح کاربر خود به طور دقیق اندازه گیری کنند. شما به راحتی می توانید میزان دقیق درآمدی را که کاربران خاص تولید می کنند، کانال هایی که از آنها می آیند و سایر اطلاعات رفتار کاربر را مشاهده کنید. درآمد تبلیغات سطح کاربر، بینشهای دقیق تری را در مورد تعامل کاربر با تبلیغات مختلف، مکانهای تبلیغاتی و محصولات تبلیغاتی ارائه میکند. این اطلاعات شما را قادر می سازد تا استراتژی جذب کاربر (UA) خود را بهینه کنید.