پوش نوتیفیکیشن (Push notifications) پیامهایی هستند که میتوان به طور مستقیم به دستگاه تلفن همراه و یا لپتاپ و کامپیوتر کاربر ارسال کرد. برخلاف پیامهای درون برنامهای (in-app messages)، پوش نوتیفیکیشن میتواند در صفحه قفل یا در بخش بالایی صفحه تلفن همراه نمایش داده شود. یک ناشر اپلیکیشن فقط در صورتی میتواند پوش نوتیفیکیشن ارسال کند که کاربر اپلیکیشن را نصب کرده باشد. اگر اپلیکیشن را نصب کرده و پوش نوتیفیکیشن را فعال کرده باشید، ناشر اپلیکیشن میتواند در هر زمانی پوش نوتیفیکیشن را ارسال کند. پوش نوتیفیکیشن میتواند بدون نیاز به اطلاعات تماس کاربر ارسال شوند (باید توجه داشت که اپ باید ابتدا از کاربر درخواست دسترسی برای ارسال نوتیفیکیشن بکند).
پوش نوتیفیکیشن بسیار هوشمندتر از زمانی که اپل آنها را در iOS 3.0 معرفی کرد هستند. در نسخههای اخیر، یک نوتیفیکیشن میتواند صدای اعلان شخصیسازی شده را پخش کند، به کاربران پیام کوتاهی ارسال کند، برچسبی با شماره روی آیکون برنامه قرار دهد (تعداد نوتیفیکیشن ها) یا به شما اجازه دهد تا یک عمل را بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن انجام دهید. هر سیستم عاملی نوع خاص از سرویس پوش نوتیفیکیشن دارد، از جمله iOS اپل، اندروید، ویندوز.
انواع مختلفی از پوش نوتیفیکیشن وجود دارد:
نوتیفیکیشن بنر: این نوع نوتیفیکیشن پیامهای کوتاهی هستند که سریع ظاهر میشوند و پنهان میشوند. آنها میتوانند شروع یک پیام (در صورتی که برنامه چت باشد) را شامل شوند یا هشدارهایی برای رویدادهایی مانند فروش، امتیازهای ورزشی یا چک کردن پروازها را داشته باشند.
نوتیفیکیشن برچسب: این نوع نوتیفیکیشن شبیه به یک برچسب قرمز است که معمولاً با یک عدد به آیکون اپ اعمال میشود که برای هشدار دادن به شما در مورد پیامهای خوانده نشده یا پادکستهای جدید در دستگاه شما استفاده می شود.
هشدارها: برخلاف اعلانهای دیگر، هشدارها تا زمانی که به صورت دستی حذف شوند، روی صفحه نمایش باقی میمانند.
پوش نوتیفیکیشن بسیار موثر در کمک به کاربران برای باقی ماندن در اپلیکیشن یا بازگشت به اپلیکیشنی که مدتی است باز نکردهاند، می باشد. این موضوع بسیار مفید است زیرا کاربرانی که مجدداً بازگشت کردهاند (Re-engaged)، نرخ تبدیل درون برنامه (in-app conversion rate) بالاتر و هزینه جذب (acquisition cost) کمتری نسبت به کاربران جدید دارند. زیرا شما میتوانید در حالی که درون اپ می گردید یا حتی زمانی که دستگاه شما قفل است، اعلانها را دریافت کنید، این اعلانها راهی عالی برای انتقال پیامهای فوری مانند اخبار مهم، وضعیت ترافیک فعلی یا پیشنهادهای با محدودیت زمانی میباشند.
پوش نوتیفیکیشن ها هنگامی که شخصیسازی شوند، نرخ باز کردن ونرخ کلیک بالایی (CTR) را دریافت میکنند و میتوانند یکی از موثرترین راهها برای اپلیکیشن های تلفن همراه باشند تا با مخاطبان خود در ارتباط باشند. با این حال، مزاحمتی که آنهابه طور طبیعی دارند به این معنی است که یک خط بسیار نازک بین حفظ تعامل با کاربران و اذیت کردن آنها وجود دارد.
به عنوان مثال، یک پوش نوتیفیکیشن که شما را از یک ترافیک نزدیک به خانه تان قبل از اینکه صبح به محل کار بروید مطلع میکند، یک پیام مفید است، در حالی که یک پیام درباره ترافیک در یک شهر خارجی یا یک پیام ارسال شده در ساعت 4:00 صبح به هیچ وجه خوشآیند نیست. اگر پیامها به عنوان یک مزاحمت ناخواسته درک شوند، این ممکن است که کاربر را ترغیب کند تا به تنظیمات خود برود و نوتیفیکیشن را برای آن اپ خاموش کند.
1. آن را جذاب و کوتاه و دلنشین قرار دهید
2. محتوا را برای کاربر شخصی سازی کنید ( از جمله زمان و زبان و محتوا )
3. از زبان کال تواکشن (CTA) برای ترغیب کاربر به انجام مراحل بعدی استفاده کنید.
4. زمانی که تصمیم میگیرید چه چیزی ارزش پوش نوتیفیکیشن را دارد، عاقلانه عمل کنید. از خودتان بپرسید آیا آنها در حال حاضر به این اطلاعات نیاز دارند؟