مزایده لحظه ای (Real-Time Bidding) در تبلیغات

تعریف مزایده لحظه ای یا RTB در تبلیغات

مزایده لحظه ای (Real-Time Bidding) یا مزایده آنی یک زیردسته از خرید تبلیغات برنامه ریزی شده (Programmatic Ad Buying) است. این به معنای خرید و فروش تبلیغات در زمان حال بر اساس هر نمایش (Impression) در یک حراج فوری است که معمولاً توسط یک پلتفرم سمت تامین (SSP) یا یک صرافی تبلیغاتی (Ad Exchange) امکان ‌پذیر می‌شود.

SSP نرم‌افزاری است که به ناشران تبلیغ اجازه می‌دهد نمایش تبلیغات (ad impression) به صورت بنر و ویدیو و انواع دیگر تبلیغات را به خریداران بالقوه به صورت خودکار و به صورت زمان واقعی بفروشند. این شامل صرافی تبلیغاتی، شبکه‌ها و پلتفرم‌های سمت تقاضا (DSP) است که به انتشاردهندگان کنترل بیشتری بر روی موجودی  فضای نمایش (inventory) و هزینه هزار نمایش (CPM) خود می‌ دهد.

 مزایده لحظه ای یا RTB چگونه کار میکند؟

در هر لحظه ، چندین تبلیغ‌ کننده می‌توانند بر روی یک نمایش از موجودی فضای نمایش انتشاردهنده قیمت بگذارند، سپس برنده تبلیغ (با بالاترین پیشنهاد) به کاربر نمایش داده می‌شود.  از طریق  مزایده لحظه ای، تبلیغ‌ کنندگان می‌توانند هدف ‌گیری دقیق را اعمال کرده و بر روی فضای نمایش تبلیغات مرتبط با خود تمرکز کنند. که در نتیجه منجر به ROI  بهتر و eCPM های بالاتر خواهد شد. مزایده لحظه ای همچنین به تبلیغ کنندگان امکان تنظیم بودجه‌های کمپین خود در زمان واقعی را برای بهینه‌ سازی عملکرد کمپین می‌دهد. 

به عنوان مثال، در لحظه‌ای از یک بازی موبایل که بازیکن تبلیغی را بین گذر از یک سطح به  سطح دیگر بازی می‌بیند. در همان لحظه، SSP موبایل یک حراج برای تمام  تبلیغ‌ کنندگانی که علاقه ‌مند به نمایش تبلیغ به آن بازیکن هستند، اجرا می‌کند. تبلیغ‌ کنندگان پیشنهاد خود را می‌دهند و در یک لحظه، بالاترین پیشنهاد دهنده انتخاب می‌شود. تبلیغ آنها سپس به بازیکن ارائه می‌شود. انتشاردهندگان و تبلیغ‌ کنندگان  هر دو می‌توانند پارامترهایی را برای مزایده لحظه ای تنظیم کنند، مانند حداقل قیمت و حداکثر پیشنهادات، و همچنین معاملات و فضای نمایش خاص را اولویت ببخشند.

 چرا مزایده لحظه ای مهم است؟

مزایده لحظه ای برای تبلیغ‌ کنندگان و انتشاردهندگان موثر است. بیایید به این نگاهی بیندازیم که مزایده لحظه ای برای هر کدام چگونه مفید است:

برای تبلیغ کنندگان : مزایده لحظه ای به معنای خرید با بیشترین  سادگی، کارایی و هدفمندی است. این به آنها امکان می‌دهد تا هدف ‌گیری دقیق را تنظیم کرده و بر روی موجودی فضای نمایش مرتبط با بالاترین ROI تمرکز کنند. در نهایت، کاربران تبلیغات مرتبط ‌تری مشاهده می‌کنند.

برای انتشار دهندگان : مزایده لحظه ای با باز کردن موجودی فضای نمایش تبلیغات به طیف وسیعی از خریداران مختلف در یک حراج رقابتی، درآمد و نرخ  تکمیل (Fill Rate) را افزایش می‌دهد. در نهایت، انتشاردهندگان دید کافی از اینکه کدام فضای نمایش را چه کسی خریداری می‌کند را پیدا می‌کنند و می‌توانند از این اطلاعات برای افزایش قیمت ‌گذاری برای مکان‌های تبلیغ خود استفاده کنند.