ریتارگتینگ (Retargeting)

ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ (Retargeting) به عنوان یک استراتژی بازاریابی ، فرایند هدف‌ گیری کاربرانی است که با تبلیغ یا اپ یا سایت شما اینگیجمنت داشته اند اما هنوز تبدیل نشده‌ اند. ریتارگتینگ همچنین به عنوان بازاریابی مجدد (Remarketing) شناخته می‌شود و یک استراتژی تبلیغاتی محبوب است زیرا کاربر قصد خرید را قبلاً نشان داده است که اغلب باعث می‌شود احتمال تبدیل شدن آنها بیشتر شود.

بیایید به مثالی از ریتارگتینگ نگاهی بیندازیم. آنالیز اپلیکیشن شما نشان می‌دهد که یک کاربر نسخه رایگان اپ بازی شما را بازی می‌کند، اما علاقه ‌مندی خود را به اشتراک ماهانه شما با ارتباط با پی وال (Pay Wall) نشان داده است. با این حال، مدتی گذشته است و هنوز خریدی انجام نداده است. شما با ارائه یک پیشنهاد خاص یا تاکتیک تبلیغاتی، این کاربر را ریتارگت می کنید تا آنها را تحریک کنید که برگردند و تبدیل شوند. ریتارگتینگ مشابه اینگیجمنت دوباره (Re-engagement) است که یک شکل دیگر از ریمارکتینگ میباشد. در حالی که یک کمپین‌ ریتارگتینگ به کاربرانی هدف می‌شود که هنوز تبدیل نشده‌اند، کمپین‌های اینگیجمنت مجدد به کاربرانی هدف می‌شوند که قبلاً فعال بوده‌اند اما اکنون ریزش کرده اند.

تبلیغات ریتارگتینگ

دو نوع اصلی تبلیغات ریتارگتینگ وجود دارد:

 ریتارگتینگ استاتیک: جلوتر از زمان بر اساس بخش خاصی از کسب و کار شما یا یک آگهی خاصی که کاربر با آن انگیجمنت داشته است، تولید می‌شود.

ریتارگتینگ پویا: این تبلیغات بر اساس رفتار، علاقه‌مندی‌ها، اینگیجمنت، ارزش و موارد دیگر کاربر به صورت شخصی‌ سازی شده و بر اساس هر کاربر تولید می‌شوند.

چرا ریتارگتینگ مهم است؟

درباره جذب کاربر یا مشتری (Customer Acquisition) در مقابل ریتارگتینگ بحث‌های زیادی وجود دارد که معمولاً به LTV و ROAS برمی‌گردد. برای بازاریابان، این یک سوال مهم است: چرا پول خود را برای جلب مشتریان جدید صرف کنید وقتی می‌توانید همان مقدار یا کمتر را برای کسانی که در مرحله نهایی قرار دارند، صرف کنید؟

در حالی که رویکرد متعادل بهترین نتیجه را به همراه دارد، اثربخشی ریتارگتینگ نباید نادیده گرفته شود. این یک استراتژی موفق است که هر روز توسط هزاران بازاریاب استفاده می‌شود زیرا کاربرانی که قبلاً جذب شده‌اند را به مرحله تبدیل می‌برد. مهم است به خاطر داشته باشید که علاقه ممکن است تبدیل را تضمین نکند، اما ریتارگتینگ همچنین به شما کمک می کند که برند شما در ذهن ها باقی بماند.

ریتارگتینگ چه مزایایی دارد؟

برای درک اینکه چگونه ریتارگتینگ برای بازاریابان مفید است، چندین مزیت اصلی را می‌توان ذکر کرد:

فرصت برای افزایش فروش : کاربران به مزایای تبدیل شدن (Convert) آگاه می‌شوند.

افزایش تبدیل : چه سبد خرید یک کاربر پر باشد یا رویداد ثبت نام را کامل نکرده باشد، ریتارگتینگ می‌تواند به انتقال کاربران به مرحله بعدی قیف فروش کمک کند.

 هزینه کمتر : یک کمپین ریتارگتینگ معمولاً هزینه تبدیل کمتری دارد و بازده سرمایه گذاری (ROI) بهتری نسبت به تبلیغات نمایشی معمولی دارد.

ریتارگتینگ و ابزارهای بازاریابی

با ابزارهای بازاریابی، ریتارگتینگ کاربران ارزشمند به راحتی انجام می‌شود به این صورت که فرصت‌های بازاریابی مجدد را به سرعت شناسایی می‌کند و فرآیند به صورت خودکار انجام می‌شود. این ابزارها کاربران را از لحظه اینگیجمنت پیگیری می‌کند و با ابزار Audience Builder به شما تمام اطلاعات لازم را برای درک اینکه کدام کاربران به یک تکان برای کمک به دستیابی به اهداف پس از اینگیجمنت نیاز دارند، ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از این پلتفرم ها برای کشف کاربرانی که از زنجیره تبدیل کنار می‌افتند و  اینکه در کدام نقاط در قیف فروش کاربران کسب و کار شما را ترک می کنند، استفاده کنید. در نهایت میتوانید از این اطلاعات برای هدف گرفتن کاربران در کمپین ریتارگتینگ خود استفاده کنید.