پارامترهای ردیابی

تعریف پارامتر ردیابی

پارامتر ردیابی (Tracking parameter) یک قطعه کد تعریف شده است که به انتهای یک URL اضافه می‌شود. سپس می‌تواند توسط یک سیستم بک اند برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات موجود در آن URL تجزیه شود. پارامترهای موجود در این URL ها یا لینک ها برای اندازه ‌گیری کمپین اساسی هستند و می‌توانند برای ارسال کاربران به سایت یا اپلیکیشن شما ، ثبت اینگیجمنت با تبلیغات، بخش ‌بندی کاربران (Segmentation) بر اساس منبع اتریبیوشن، و هدایت مجدد کاربران بر اساس نوع دستگاه استفاده شوند.

پارامترهای ردیابی که به لینک ها اضافه می‌شوند، داده‌های سفارشی را مستقیماً به سرورهای شما ارسال می‌کنند تا اطلاعات مربوط به مشاهده یا کلیک تبلیغ را ضبط و انتقال دهند. سه گروه متمایز از پارامترها داریم که با آنها کار می کنیم. پارامترهای کمپین، پارامترهای ریدایرکت (از جمله لینک های عمیق و لینک های بازگشتی)، و پارامترهای اضافی (مانند پارامترهای هزینه، پارامترهای ارجاع دهنده و پارامترهای سرور به سرور). همه لینک ها حاوی یک نقطه پایانی و یک توکن لینک هستند، و بسیاری از آنها حاوی پارامترهای اضافی برای ارائه دید بیشتر در مورد کمپین یا تعامل کاربر هستند.

چرا پارامترهای ردیابی مهم هستند؟

وقتی کاربری یک تبلیغ را مشاهده یا روی آن کلیک می‌کند، تبلیغ‌دهنده می‌خواهد اطلاعاتی درباره آن کلیک یا مشاهده بداند. اگر راهی برای ثبت و انتقال اطلاعات درباره آن تعامل وجود نداشت، اندازه ‌گیری دقیق عملکرد آن تبلیغ غیرممکن می شد. با استفاده از پارامترهای ردیابی، می توان در زمان کلیک یا نمایش ،داده ها را فوراً ثپت کرد و اطلاعاتی را در مورد اینکه کدام کمپین باعث ایجاد کلیک شده است، کدام شبکه تبلیغ را ارائه کرده است و موارد دیگر به اشتراک گذاشت.

مزایای پارامترهای ردیابی

پارامترهای ردیابی حجم افزایش یافته ای از دقت در گزارش را ممکن می کنند و فضایی را برای اضافه کردن سطوحی از جزئیات به اطلاعات ثپت شده فراهم می کنند. هر پارامتر مکانی را برای چسباندن یک برچسب به داده ها ایجاد می کند که این اطلاعات را قادر می سازد تا بین سیستم ها به اشتراک گذاشته شود و این امکان را می دهد که آن اطلاعات به گونه ای تجزیه شود که انسان بتواند آن را درک کند. چه بر بازاریابی پولی یا ارگانیک تمرکز کنید، پارامترهای ردیابی نقش مهمی در ارائه نمای کلی عملکرد کمپین به شما دارند.

انواع پارامترهای ردیابی

سه نوع اصلی از پارامترهای ردیابی وجود دارد : پارامترهای کمپین، پارامترهای ریدایرکت و پارامترهای اضافی.

پارامترهای کمپین

می‌توانید از پارامتر ردیابی کمپین برای کشف چهار سطح از جزئیات استفاده کنید: شبکه ، کمپین ، گروه تبلیغات و خلاقیت. سطح شبکه با نامی که به لینک خود می‌دهید مطابقت دارد و سه مقدار بعدی با استفاده از پارامترهای کمپین در URLهای لینک ثپت می‌شوند. با استفاده از این چهار فضا برای ذخیره اطلاعات، می توانید اطلاعات خود را برای درک بیشتر، بخش بندی تاثیرگذار و جزئیاتی که برای بهینه سازی کمپین موثر نیاز دارید، تجزیه و تحلیل کنید.

پارامترهای ریدایرکت (Redirect parameters)

این پارامتر ها مشخص می کنند که سفر کاربر (User Journey) پس از کلیک بر روی تبلیغ باید به کجا ختم شود. در ردیابی پیش ‌فرض رفتار کاربران، کاربر به یک لندینگ پیج در سایت ارجاع داده می شود که می تواند یک صفحه ثپت نام برای کاربران جدید باشد یا صفحه خرید محصول و جزئیات آن باشد که با یک لینک عمیق مستقیما کاربر را هدایت کند و اگر در دستگاه تلفن همراه باشد می تواند به صفحه نصب اپلیکیشن شما در فروشگاه برنامه ارجاع داده شود. این سفرهای کاربر را می توان با استفاده از پارامترهای ریدایرکت به دست آورد.

ریدایرکت، لینک بازگشتی و لینک عمیق همه انواع پارامترهای ریدایرکت هستند که ابزار قدرتمندی برای بهبود تجربه کاربری  (UX) و ایجاد تبدیل (conversion) هستند. لینک های ریدایرکت می توانند عمومی باشند، به این معنی که همه کاربران به یک مکان ارسال می شوند، یا می توانند مختص پلتفرم مورد استفاده باشند، به این معنی که کاربران دستگاه های مختلف به مکان های مختلف فرستاده می شوند.

لینک های عمیق (Deep links) : پارامتر لینک عمیق کاربران را به صفحه مشخصی در سایت یا اپلیکیشن شما هدایت می کند و ریدایرکت پیش فرض را لغو می کند و همه پارامترهای دیگر را جایگزین می کند.

لینک های بازگشتی (Fallback links) : پارامتر لینک فال بک کاربران خارج از پلتفرم را به یک صفحه فرود مشخصی هدایت می کند، به عنوان مثال اگر یک کاربر اندروید روی لینک iOS کلیک کند، به جای اپ استور به یک URL مشخص هدایت می شود.

پارامترهای اضافی

همانطور که از نامشان پیداست، پارامترهای اضافی که به آنها پارامترهای پویا نیز گفته می شود، متفاوت هستند. فیلد پارامتر برچسب به شما امکان می دهد هر اطلاعات اضافی را که ممکن است بخواهید انتقال دهید که در یک فضای تعریف شده قرار نمی گیرد، اضافه کنید. همچنین می توانید به پارامترهای اضافی به عنوان راهی برای تعریف نقاط داده سفارشی فکر کنید. از مثال‌های مهم ، پارامترهای هزینه‌ای هستند که هزینه‌های تبلیغات را دنبال می‌کنند، پارامترهای ارجاعی که اجازه می‌دهند اطلاعات مربوط به برنامه‌های ارجاع‌ دهنده ذخیره شوند، و پارامترهای سرور به سرور که شبکه‌های تبلیغاتی را قادر می‌سازد تا مستقیماً ریدایرکت به یک فروشگاه را مدیریت کنند.