Google Analytics

گوگل آنالیتیکس چیست؟

مردم معمولا کالاها را به صورت مرحله ای خریداری می کنند. در بازاریابی، مفهومی بنام  قیف فروش را داریم. مراحل مختلفی در داخل قیف وجود دارد که تعاملات مشتری را توصیف می کند. یک قیف فروش پایه شامل مراحل زیر است:

  • جذب (Acquisition) : شامل ایجاد آگاهی و جذب علاقه کاربر است.
  • رفتار (Behavior) : زمانی است که کاربران با کسب و کار شما تعامل دارند.
  • تبدیل (Conversion) : زمانی است که کاربر به مشتری تبدیل می شود و از کسب و کار شما خرید می کند.

در دنیای آفلاین، اندازه گیری این فرآیند می تواند دشوار باشد. اما در دنیای آنلاین، ما می توانیم بسیاری از جنبه های مختلف قیف فروش را با استفاده از تجزیه و تحلیل دیجیتال اندازه گیری کنیم. ما می‌توانیم رفتار آنلاین منجر به خرید را پیگیری کنیم و از آن داده‌ها برای تصمیم‌ گیری آگاهانه در مورد نحوه دستیابی به مشتریان جدید و فعلی استفاده کنیم. در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی برای بررسی عملکرد کمپین های تبلیغاتی وجود دارند که هر یک از آن ها با توجه به کاربردهایشان توسط بازاریابان استفاده می شود.  اما در بین این ابزارها گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) خدمات و امکانات جامعی را در اختیار بازاریابان یا صاحبان کسب و کارها قرار می دهد که با استفاده از آن می توانند عملکرد کمپین های تبلیغاتی، رفتار مشتریان و یا فروش خود را رصد کنند.

فرقی نمی‌کند که مدیریت وب سایت کسب و کار بزرگ، یا کسب و کاری کوچک را بر عهده داشته باشید؛ استفاده از آمارگیری مانند گوگل آنالیتیکس و تجزیه و تحلیل آمار سایت می تواند به شما برای بهبود کارایی سایت‌تان کمک کند. گوگل آنالیتیکس ابزارهایی برای اندازه گیری ترافیک سایت، نرخ بازدید صفحات، تبدیل کاربران ،پیگری تبدیل (conversion tracking)، و ارزیابی عملکرد تبلیغات در اختیارتان قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا به بینش جامعی درباره نحوه تعامل مشتریان یا کاربران با وب‌سایت‌تان دست یابید و از گزارش‌های گوگل آنالیتیکس برای بهبود این تعاملات استفاده کنید.

مطمئنا به عنوان مدیر یک کسب و کار یا بازاریاب می دانید که برای برنامه ریزی در جهت رشد کسب و کارتان نیاز به اطلاعات و آمارهایی از وضعیت فعلی آن دارید که بتوانید با اطمینان بالا تصمیم گیری کنید. گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان است که توسط شرکت گوگل ارائه شده است و با استفاده از آن می توانید تمامی داده هایی که در وب سایت و یا اپلیکیشن شما ثپت می شود را ردیابی کنید. گوگل آنالیتیکس پلتفرمی است که به تمامی صفحات وب سایت شما متصل می‌شود. از طریق منوها و گزارش‌های مختلف، امکان بررسی و تحلیل اطلاعات ارزشمند صفحه خود را بدست می‌آورید. در صورتی که مسئولیت یک سایت بر عهده شماست، بهتر است از قابلیت های آنالیز آن استفاده کنید تا اطلاعات کامل و مفیدی درباره عملکرد سایت بدست آورید.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

گوگل آنالیتیکس داده های متنوعی را از بازدیدکنندگان وبسایت جمع آوری می‌کند.با ردیابی صفحات وبسایت ، داده ها را در قالب گزارش های مختلف، مانند تعداد Hit های ثبت شده، سشن های ایجاد شده، میزان فعال بودن کاربر و بسیاری موارد دیگر ارائه می‌دهد.

ردیابی وبسایت (Website Tracking)

برای ردیابی یک وبسایت، ابتدا باید یک حساب گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید. سپس باید یک قطعه کوچک از کد رهگیری جاوا اسکریپت را به هر صفحه در سایت خود اضافه کنید. هر بار که کاربر از یک صفحه وب بازدید می کند، کد رهگیری، اطلاعات در مورد نحوه تعامل آن کاربر با صفحه را جمع آوری می کند. برای یک فروشگاه آنلاین، کد رهگیری می تواند نشان دهد که چند کاربر از صفحه ای که ظروف نوشیدنی می فروشد در مقابل صفحه ای که لوازم خانگی می فروشد بازدید کرده اند. یا می‌تواند به ما بگوید چند کاربر کالایی مانند عروسک را خریده‌اند بدون اینکه تعداد کاربرانی که  به صفحه تأیید خرید رسیده‌اند را در نظر بگیرد.

کد ردیابی همچنین اطلاعاتی مانند زبانی که مرورگر روی آن تنظیم شده است، نوع مرورگر (مانند کروم یا سافاری) و دستگاه و سیستم عامل مورد استفاده برای دسترسی به فروشگاه گوگل را نیز از مرورگر جمع‌آوری می‌کند. حتی می‌تواند «منبع ترافیک» را جمع‌آوری کند، که همان چیزی است که کاربران را در وهله اول به سایت آورده است که ممکن است یک موتور جستجو، یا تبلیغاتی باشد که روی آن کلیک کرده اند یا یک کمپین بازاریابی ایمیلی باشد.

به خاطر داشته باشید که هر بار که صفحه بارگیری می شود، کد رهگیری اطلاعات به روز شده مربوط به فعالیت کاربر را جمع آوری و ارسال می کند. Google Analytics این فعالیت را در یک دوره زمانی به نام سشن گروه بندی می کند. سشن زمانی شروع می شود که کاربر به صفحه ای که شامل کد رهگیری گوگل آنالیتیکس است می رود. یک سشن پس از 30 دقیقه عدم فعالیت به پایان می رسد. اگر کاربر پس از پایان مدت زمان سشن به صفحه ای بازگردد، سشن جدیدی آغاز خواهد شد.

پردازش و گزارش

زمانی که کد رهگیری داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند، آن اطلاعات را بسته ‌بندی می‌کند و به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند تا آنها را پردازش کند و به صورت یک گزارش ثپت کند. وقتی آنالیتیکس داده ها را پردازش می کند، داده ها را بر اساس معیارهای خاصی مانند موبایل یا دسکتاپ بودن دستگاه کاربر یا مرورگری که استفاده می کند، جمع آوری و سازماندهی می کند.اما تنظیمات پیکربندی نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد نحوه پردازش داده‌ها را سفارشی کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید از فیلتری استفاده کنید تا مطمئن شوید داده‌های شما شامل ترافیک داخلی شرکت نمی‌شود، یا فقط شامل داده‌هایی از کشور یا منطقه خاصی باشد که برای کسب و کار شما مهم است.

یک نکته بسیار مهم را به خاطر بسپارید:

زمانی که گوگل آنالیتیکس داده ها را پردازش می کند، در یک پایگاه داده ذخیره می شود که قابل تغییر نیست.

بنابراین به یاد داشته باشید، هنگامی که پیکربندی خود را تنظیم می کنید، هیچ داده ای را که فکر می کنید ممکن است بعداً بخواهید تجزیه و تحلیل کنید حذف نکنید. هنگامی که داده ها پردازش و در پایگاه داده ذخیره شدند، به عنوان گزارش در گوگل آنالیتیکس ظاهر می شوند.

چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

تجزیه و تحلیل وب سایت یکی از اصلی ترین کارهایی است که شما به عنوان مسئول یا مدیر سایت انجام می‌دهید. به طور کلی برای ورود در هر موضوع تخصصی، باید با استفاده از ابزار مرتبط با آن، اطلاعات و شرایط را آنالیز کنید. برای وبسایت‌ها نیز چنین موضوعی وجود دارد. در صورتی که برای بهبود سایت خود تنها به حدس و گمان ها تکیه کرده و بر اساس آنها برنامه تعیین کنید؛ به احتمال زیاد برنامه شما شکست خواهد خورد. شما باید از گزارش های متنوعی که از گوگل آنالیتیکس دریافت می‌کنید بیشترین استفاده ممکن را ببرید.

به یک فروشگاه آنلاین مانند فروشگاه دیجی کالا فکر کنید. شاید هدفش فروش بیشتر تی شرت باشد اما با استفاده از تجزیه و تحلیل دیجیتال، فروشگاه می‌تواند داده‌های کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین خود را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند تا ببیند کدامیک مؤثرتر هستند و تلاش‌های بازاریابی را گسترش می‌دهد. به عنوان مثال، فروشگاه می‌تواند داده‌های فروش جغرافیایی را تجزیه و تحلیل کند تا بفهمد آیا افراد در مکان‌های خاصی پیراهن‌های زیادی می‌خرند یا خیر و سپس کمپین‌های تبلیغاتی بیشتری را در آن مناطق اجرا ‌کنند. آنها همچنین می توانند از گوگل آنالیتیکس برای درک اینکه کاربران چگونه در مسیر سبد خرید آنلاین خود حرکت می کنند استفاده کنند. اگر متوجه شوند که کاربران با یک مرحله خاص در وب سایت خود مشکل دارند، می توانند برای رفع مشکل تغییراتی در سایت ایجاد کنند.

انواع مختلف کسب و کار می توانند از گوگل آنالیتیکس بهره مند شوند:

  • ناشران تبلیغات می‌توانند از آن برای ایجاد یک مخاطب وفادار و با مشارکت بالا و همسو کردن بهتر تبلیغات در سایت با علایق کاربر استفاده کنند.
  • کسب و کارهای تجارت الکترونیک می توانند از گوگل آنالیتیکس برای درک رفتار خرید آنلاین مشتریان و بازاریابی بهتر محصولات و خدمات خود استفاده کنند.
  • سایت های تولید سرنخ فروش می توانند اطلاعات کاربر را برای تیم های فروش جمع آوری کنند تا با سرنخ های بالقوه ارتباط برقرار کنند.

در حالی که ما در ابتدا در مورد جمع‌آوری داده‌ها از یک وبسایت صحبت کرده‌ایم، گوگل آنالیتیکس همچنین می‌تواند داده‌های رفتاری را از سیستم‌های مختلف مانند اپلیکیشن های تلفن همراه، سیستم‌های نقطه‌ فروش آنلاین، کنسول‌های بازی ویدیویی، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری یا سایرپلتفرم های متصل به اینترنت جمع‌آوری کند. این داده‌ها در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس ثپت می‌شوند، که می‌توانید از آن برای تجزیه و تحلیل عمیق برای درک بهتر مشتریان و مسیر خرید آنها استفاده کنید. صفحات بازدید شده را مورد بررسی قرار داده و نرخ خروج کاربران از سایت را رصد کنید. سپس می توانید راه حل های جدیدی را برای بهبود عملکرد کسب و کار خود آزمایش کنید.

تعریف واژگان گوگل آنالیتیکس

قبل از آنکه شروع کنید و وارد کار با گوگل آنالیتیکس شوید، لازم است که با معنای کلمات و عبارات کلیدی برای استفاده از این ابزار آشنا شوید. شما بارها طی خواندن این مطلب و استفاده از اطلاعات گوگل آنالیتیکس با این واژه‌ها روبرو خواهید شد.

ابعاد (Dimensions)

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در هنگام فعالیت با گوشی، ابعاد تصاویر و بخش های موجود در صفحه تغییر یابد و به خوبی نمایش داده نشود، ویژگی بعد، در این بخش اهمیت بسیاری می یابد. در این بخش مواردی همچون نوع مرورگر کاربر، صفحه خروجی نمایش داده شده به او، زمان حضور کاربر در وبسایت ،صفحات مورد بازدید و مواردی از این قبیل مورد بررسی قرار می گیرد.

متریک‌ها (Metrics)

به فاکتور های اندازه گیری در بعد، متریک گفته می شود. به طور مثال بازدید سایت یک بعد است اما نرخ بازدید در یک ساعت خاص (تعداد بازدیدها از یک صفحه)، یا میانگین زمانی که کاربران در وبسایت گذرانده‌اند به عنوان متریک عنوان می شود که قابلیت اندازه گیری دارد.

دوره یا سشن‌ (Sessions)

سشن به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کاربر به صورت فعال با وبسایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند. سشن معمولاً بعد از 30 دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شود و در صورت بازگشت کاربر، یک سشن جدید باز خواهد شد.

کاربران (Users)

افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند.

بازدیدکنندگان (Visitors)

بازدیدکنندگان اشخاصی هستند که سایت شما را بازدید و بررسی می کنند. این افراد به دو دسته بازدید کنندگان جدید (New Visitors) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می شوند. بازدیدکننده تکراری شخصی است که قبلا وارد سایت شما شده و با آغاز یک سشن تاریخچه ورود آن ثبت شده است.

تعداد بازدید صفحات (Pageviews)

منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

صفحات/سشن ها (Pages/Sessions)

به میانگین بازدید از صفحات در یک دوره خاص گفته می شود. به عبارت دیگر در یک مدت مشخص، تعداد صفحاتی که مورد بررسی قرار می گیرند، صفحات/سشن عنوان می شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.

میانگین زمانِ سشن (Avg. Session Duration)

به میانگین دوره ای کاربر گفته می شود. به عبارت دیگر مدت زمانی است که کاربر در یک سشن سپری می کند.

نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش نشان دهنده این است که چند درصد کاربرانی که وارد سایت شده اند، بدون هیچ گونه تعاملی از آن خارج شده اند. هر چقدر که نرخ پرش وبسایت شما کمتر باشد، یعنی وبسایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.

سشن های جدید (New Sessions)

یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.

اهداف (Goals)

گوگل آنالیتیکس به شما این اجازه را می دهد تا هدف های مختلف با توجه به کسب و کار خود مطرح کنید و بر اساس آن تحلیل ها و بررسی های خود را انجام دهید. با توجه به اینکه داده های این بخش برای موفقیت یک سایت بسیار مهم می باشند لذا می توان با پیگیری آنان متوجه شد که چه میزان از کاربران در راستای اهداف سایت پیش می روند.

تبدیل‌ها (Conversions)

تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.

کمپین‌ها (Campaigns)

کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.

جذب (Acquisition)

منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.

رفتار (Behavior)

با توجه به اطلاعات این بخش، می توانید فعالیت های کاربران خود را پس از ورود به سایت بررسی کنید و کاستی های سایت خود را در راستای پاسخگویی به نیاز آنان برطرف کرده و بهینه سازی کنید. اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

متریک‌های مهم برای تجزیه و تحلیل

گوگل آنالیتیکس متریک‌های گوناگونی برای تجزیه تحلیل دارد. ممکن است نیاز به استفاده از همه آنها را نداشته باشید. برخی از متریک‌های آن بیشتر مورد استفاده صاحبان سایت قرار گرفته و محبوبیت بیشتری دارند. با این حال، بازهم ممکن است برای تجزیه و تحلیل تخصصی به تمامی متریک‌ها نیاز داشته باشید. با توجه به نیاز خود می‌توانید از این قابلیت های آنالیتیکس استفاده کنید. در صورتی که از متریک‌های این ابزار استفاده نکنید انگار که هیچ تجزیه و تحلیلی انجام نداده اید. در ادامه متریک‌های مهم Google Analytics را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازدید از صفحه (Pageview)

متریک Pageview که با عنوان بازدید از صفحه نیز شناخته می‌شود؛ به عنوان یکی از اصلی ترین قابلیت‌های گوگل آنالیتیکس شناخته می‌شود. این قابلیت، اطلاعات دقیقی از تعداد بازدید‌های صفحات سایت شما در بازه‌های زمانی مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین این معیار از صفحاتی مانند صفحه ورود کاربر، صفحات بخش واریز مبلغ و … نیز اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. به این ترتیب مسئولین سایت می‌توانند میزان دیدن شدن پیج های مهم را به راحتی مشاهده کنند.

در قالب یک نمودار، تمامی کلیک هایی که وب سایت شما در مدت 1 روز دریافت کرده در بخش بالایی نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید جزئیات هر صفحه را در بخش View full report و گزارش Behavior مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از بالای صفحه تاریخ پیش فرض را تغییر داده تا به عنوان مثال، میزان بازدید از پیج یا صفحات خود را در مدت 1 ماه یا هر بازه زمانی دیگر بررسی کنید.

زمان فعال بودن کاربر در صفحه (AVG.Time on page)

هرچه کاربر بیشتر در صفحه سایت شما وقت بگذراند به معنی داشتن تجربه خوب بازدید و یک سینگال مثبت برای کسب رتبه بهتر می‌باشد. در واقع مدت زمان فعال بودن کاربر در صفحه به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای سایت شما در نظر گرفته می‌شود. متریک avg.Time on page، اطلاعات دقیقی از مدت زمانی که کاربر در صفحه گذرانده به شما نمایش می‌دهد. علاوه بر آن، می‌توانید میزان زمانی که کاربران در هر صفحه از سایت گذرانده اند را به صورت دقیق مشاهده کنید. برای این کار کافیست به بخش گزارش کامل Behavior مراجعه نمائید. در بررسی عملکرد صفحات وبسایت خود از این متریک مهم استفاده کنید تا به وسیله آن ‌بتوانید صفحاتی که برای کاربران به اندازه کافی جذاب نبوده اند را شناسایی کرده و آنها را بهبود ببخشید.

بانس ریت یا نرخ پرش (Bounce rate)

بانس ریت برای بهبود صفحات سایت می‌تواند به عنوان یک فاکتور کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید با بررسی نرخ پرش کاربران، میزان کیفیت و کاربرد صفحات سایت خود را بسنجید. زمانی که این متریک را انتخاب کنید؛ میزان نرخ پرش در روزهای انتخاب شده به صورت یک نمودار به شما نمایش داده می‌شود. می‌توانید با بررسی دقیق میزان نرخ پرش هر صفحه، تغییراتی در محتوای آن انجام دهید. به طور کلی استفاده از ویدیو در صفحات باعث می‌شود نرخ پرش کاهش یابد. با استناد به تحقیقات انجام‌شده توسط  Crackitt، استفاده از ویدیو می‌تواند تا 34 درصد میزان بانس ریت را کاهش دهد.

میزان خروج کاربر (Exit Metric)

باید بدانید که نرخ خروج بالا از یک صفحه عاملی برای ضعیف بودن آن صفحه نیست. البته توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد که با در نظر گرفتن یک سری تکنیک‌های خاص میزان خروج کاربران از وب‌سایت خود را کاهش دهید.شاید صفحه ای که ایجاد کرده اید با صفحات دیگر ارتباط موضوعی نداشته و لینک های محدودی در محتوای آن وجود داشته باشد. تا جایی که می‌توانید میزان خروج کاربر از صفحات خود را کاهش دهید؛ چند لینک به صفحه اضافه کرده و یا در صورت نیاز، محتوا صفحه را بیشتر کنید. توجه کنید تغییرات شما به گونه‌ای نباشند که باعث آسیب دیدن صفحه شوند. به عنوان مثال، بهتر است لینک‌های مرتبط به محتوا صفحات خود اضافه کنید؛ در غیر این صورت ارزش زیادی به صفحه خود اضافه نمی‌کنید.

تفاوت بین متریک‌ها و دیمنشن‌ها در چیست؟

دیمنشن‌ها ویژگی های اطلاعات آماری شما هستند. به عنوان مثال، دیمنشن شهر (City Dimension) ، شامل نام شهر می‌شود مانند تهران یا اصفهان و یا دیمنشن صفحه وبسایت شامل آدرس اینترنتی آن صفحه می‌شود. متریک‌ها جزئیات دیمنشن‌ها را نمایش می‌دهند. مثلا اگر دیمنشن شما روی شهر انتخاب شده باشد، می‌توانید متریک های مختلف مانند نرخ پرش، تعداد صفحات بازدید شده و موارد دیگر را در گزارش های خود ببینید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای بهبود عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی

اگر شما هم مدتی در فضا تبلیغات دیجیتال و به خصوص تبلیغات در گوگل یا همان گوگل ادز فعالیت کرده باشید حتماً می‌دانید که استفاده کاربردی از ابزار گوگل آنالیتیکس، به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی برای موفقیت در کمپین‌ گوگل ادز در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که لینک کردن اکانت گوگل ادز به حساب گوگل آنالیتیکس، این امکان را به شما می‌دهد تا رفتار کاربران هدف خود را مورد بررسی قرار داده تا بهترین نتیجه از تبلیغات در شبکه گوگل ادز برایتان حاصل شود. در ادامه مواردی را برایتان آماده کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس برای بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید.

از قابلیت‌های متنوع گوگل آنالیتیکس استفاده کنید

لیست ریمارکتینگ اختصاصی خود را بسازید: ایجاد لیست‌های اختصاصی ریمارکتینگ که بر اساس صفحات بازدید شده، اهداف کمپین و دیگر فاکتورهای گوگل آنالیتیکس ساخته شده باشند؛ تأثیر بسزایی بر افزایش بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی شما دارد.

از لیست‌های هوشمند که به صورت خودکار کاربران را گروه‌ بندی می‌کنند استفاده کنید: کاربرانی را که بر روی تبلیغات کلیک کرده اما سفارش خود را ثبت نکرده‌اند را به صورت خودکار در لیست‌های هوشمند دسته‌ بندی کنید. این مورد، افرادی را که به احتمال زیاد مشتریان بعدی شما می‌باشند را در گروه‌های جداگانه‌ای قرار می‌دهد تا دسترسی به آن‌ها برای ریمارکتینگ آسان‌تر باشد.

کمپین‌های تبلیغاتی و کلمات کلیدی که بازده بیشتری دارند را مشخص کنید: کانورژن‌های (Conversions) گوگل ادز معیار خوبی برای سنجش موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن کمپین‌ها می‌باشند؛ اما این فاکتورها همه چیز نیستند. ابزار گوگل آنالیتیکس با فراهم کردن دیتا دریافتی از فعالیت کاربران، رفتار آن‌ها را در طول زمان بازدید از تبلیغات بررسی کرده و مشخص می‌کند که کدام فاکتورها و کلمات کلیدی مشتریان بیشتری برای شما به همراه داشته‌اند.

عملکرد کمپین‌ گوگل ادز را در گوگل آنالیتیکس تجزیه کنید

گزینه Auto-tagging را در کمپین‌های خود فعال کنید: با فعال کردن این مورد، گوگل آنالیتیکس می‌تواند جزئیات بیشتری از دیتاهای دریافتی را در اختیار شما قرار دهد. برای انجام این کار تنها کافی است تا به بخش Settings اکانت گوگل ادز خود مراجعه کنید؛ از منو باز شده Account Settings را انتخاب کرده و در بخش Auto-tagging، تیک موردنظر را فعال کنید. در نهایت با کلیک بر روی آیکون Save تنظیمات انجام‌شده در اکانت شما ذخیره می‌شوند.

از گزارش‌های Attribution استفاده کنید: از این قابلیت ابزار گوگل آنالیتیکس برای رصد تجربه کاربر در بخش‌های مختلف روند خرید (بازدید لندینگ پیج، تکمیل سفارش و…) استفاده کنید. کاربرد این بخش بیشتر در طراحی متن‌های تبلیغاتی خلاقانه و هدف‌گیری بهتر کاربران عنوان شده است.

از اطلاعات بخش Audience برای هدف‌گیری بهتر استفاده کنید: این مورد از ابزار گوگل آنالیتیکس اطلاعات جمعیت‌شناختی از کاربران را در اختیارتان قرار می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید علایق کاربران خود را شناخته و مخاطبان هدف خود را به درستی تعیین کنید.

حرف آخر

در این مقاله متوجه شدید که گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه می‌توان از آن برای بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرد. بدون شک گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت به شمار می‌رود. در صورتی که قصد بالا بردن نرخ تبدیل و بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز خود را دارید؛ گوگل آنالیتیکس می‌تواند شما را در این امر یاری کند.موضوع مهم این است که استفاده از آن رایگان بوده و هیچگونه هزینه‌ای ندارد.